
MEDIÁLNÍ STUDIA
MEDIA STUDIES
JOURNAL FOR CRITICAL MEDIA INQUIRY

Stalin and Podzemí:  
Pirate Radio Stations in Post-Socialist Czechoslovakia (1989–1991)
Petr Šrajer

To cite this article:  
Šrajer, P. (2022).Stalin and Podzemí: Pirate Radio Stations in Post-Socialist 
Czechoslovakia (1989–1991). Mediální studia, 16(1), 7–24.

ISSN 2464-4846  
Journal website: https://www.medialnistudia.fsv.cuni.cz/

1/2022



7

Petr ŠrajerStať | Study

STALIN AND PODZEMÍ:  
PIRATE RADIO STATIONS IN POST-SOCIALIST 
CZECHOSLOVAKIA (1989–1991)1 

PETR ŠRAJER
Palacký University Olomouc

ABSTRACT

The fall of communism in Central and Eastern Europe in 1989 paved the way for a market 
economy, which, however, did not initially have a clear legislative framework. This is when 
the first “pirate radio stations” emerged, mostly broadcasting Anglo-American popular 
music and rock. The early 1990s gave rise to hundreds of such stations. This paper focuses 
on two renowned Czech pirate radio stations from this period: Stalin and Podzemí (“Under-
ground”). Following an analysis of the literature, periodicals, and eyewitness accounts, the 
paper describes the circumstances in which these stations emerged and their subsequent 
existence, while focusing on musical dramaturgy, the public response to illegal broadcast-
ing, and the impact of these stations on legislation. 

Keywords: Post-socialism ■ Czechoslovakia ■ transformation ■ Velvet Revolution ■ 
1989 Popular music ■ media ■ radio ■ private radio broadcasting ■ pirate radio 

1.	 INTRODUCTION

The fall of the Iron Curtain in 1989 brought about various changes and opened new pos-
sibilities for the original European socialist states. The early 1990s was a time of “catch-
ing up with the West” and attempting to bring in comprehensive economic reforms. 
The transition from a centrally controlled economy to a market economy progressed, 
at least in the first phase of post-socialism, without a sufficient legislative background. 
While the original laws of the communist era could no longer be enforced in multiple 
areas, the new legislation was only emerging, and was not yet able to respond flexibly 
to rapid developments. Private business (of local entrepreneurs as well as international 

1	 This study is an outcome of research activity supported from the Grant Agency of the Czech Republic within the 
grant GA ČR P410/20-24091S “Překrásný nový svět: mládež, hudba a třída v českém postsocialismu



8

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

corporations) thus enjoyed an uncoordinated flourish, due to which the 1990s in East-
ern Europe have been branded “wild” (Tikhomirov, 2020).

As Colin Sparks (2018, p. 146) notes, “The collapse of communism was accompa-
nied by an explosion of information, opinion and entertainment”. The media rapidly 
adapted to the new situation and became one of the first sectors to be privatized. 
This was especially true of periodicals. The post-socialist countries witnessed a boom 
in new publications and the de-nationalization of existing periodicals between 1989 
and 1992 (Bednařík et al., 2019, pp. 400–408; Coman, 2009; Raycheva, 2009). Elec-
tronic media, namely radio and television, faced a much more problematic situation 
as the frequency spectrum was limited and the legislation for leasing frequencies 
to private broadcasters was very slow to develop, often taking several years. All this 
encouraged the rapid arrival of pirate radio (radio stations that operated illegally 
without the necessary licences or permissions to broadcast on a specified frequency). 
These largely presented Anglo-American popular music – music that had been heav-
ily regulated under the original media monopolies of the socialist states and in some 
cases continued to be unavailable in the context of emerging capitalism due to the 
disproportionate pricing policy of music companies and corporations entering the 
free market.2 Given the circumstances, the stations came to serve, in part, as instru-
ments of political activism aimed at the transformation of the legal environment. 

This article studies pirate radio in Czechoslovakia immediately after 1989. Our 
case studies involve the Prague-based Radio Stalin (later Radio Ultra, now Radio 1) 
and České Budějovice’s Radio Podzemí (later Radio Faktor, now Hitrádio Faktor). 
These stations were chosen because they are practically the only publicly known 
institutions of their kind, established in the first months after the fall of the commu-
nist regime. The article primarily discusses the historical, organizational, legal and 
technological aspects, but also the often overlooked and, for radio, crucial issue of the 
musical dramaturgical contexts of both stations. It also considers the wider interna-
tional context, particularly regarding the analogies and specifics of other (not only) 
post-socialist states. Other phenomena explored include the broader issues of ethics 
and freedom of information (in relation to audience and state legislation), which 
acquired several new connotations in the administrative context of the post-socialist 
transformation. 

The study follows the line of international research into popular music and its 
personal and institutional vehicles in the key transformative era of early post-so-
cialism in Europe after 1989, which has been expanding in recent years through the 
work of the authors of the collective monographs Popular Music in Eastern Europe 
(Mazierska, 2016) and Popular Music in Communist and Post-Communist Europe (Blüml 
et al., 2019). By understanding the complex structure of popular music culture in 

2	 For example, the recordings of Western musicians often sold in Czechoslovakia at higher prices than in neigh-
bouring (and much richer) Germany. The imbalance subsequently prompted the massive spread of illegal copy-
ing. See Elavsky (2013).



9

Petr ŠrajerStať | Study

the region, including all the relevant institutional overlaps (with the media and the 
music industry), the article builds on the latest interdisciplinary publications such 
as Made in Poland, edited by Patryk Galuszka, a researcher on popular music and 
media studies (2020). In terms of resources, the article draws on a detailed analy-
sis of contemporary Czechoslovak press articles issued between 1989 and 1992,3 and 
on radio broadcast documents (including audio recordings). Another key source are 
interviews with the eyewitnesses and representatives of the first pirate radio broad-
casts in Czechoslovakia, interviewed in most cases by the author in 2020.4

2.	 CZECHOSLOVAK RADIO AND ITS POST-1989 TRANSFORMATION

The production, broadcasting, and distribution of radio content in Czechoslova-
kia was monopolized, until November 1989, by the state Czechoslovak Radio. This, 
together with Czechoslovak Television (founded in 1953), was a key medium of the 
communist regime, run directly by the country’s Ministry of Information or Min-
istry of Culture. Starting in 1964, the tasks of Czechoslovak Radio were defined by 
law as the promotion of mass political and educational work and the comprehen-
sive awareness of domestic and foreign audiences about developments at home and 
abroad (Act No. 17/1964 Coll.).

The monopoly of Czechoslovak Radio was, however, never bullet-proof. Residents 
of border regions were able to tune their receivers (with the CCIR bandplan) to for-
eign stations. Today, researchers such as Tomek (2014, 2015) focus especially on the 
political broadcasting of the BBC and Radio Free Europe, which was systematically 
disrupted by the communist regime. Czechoslovak audiences nevertheless also cher-
ished foreign radio stations presenting the latest Western popular music, which was 
broadcast by the domestic media only to a very limited extent. The most important 
radio station of this type, specifically in the fifties and sixties, was Radio Luxem-
bourg. This Luxembourg-based station broadcast a stream of music and influenced 
several generations of musicians and fans, not only in Czechoslovakia. Its popular-
ity among young people even drove Czechoslovak Radio to produce its own popular 
music programmes (Štefečková, 2012). Other stations reaching the Czechoslovak air 
were the Austrian Österreich 3 (Ö3) and the German Bayern 3, public radio stations 
targeted at young people. In contrast to its attitude to Radio Free Europe or the BBC, 
the Communist Party did not consider these stations dangerous and did not monitor 

3	 This includes the specialist media journals Rozhlas and Strategie, and the dailies Český deník, Jihočeská pravda, 
Lidová demokracie, Lidové noviny, Práce and Studentské listy and magazines Mladý svět, Melodie and Respekt.

4	 Reminiscences about Radio Stalin were sourced from interviews held by Šárka Prágrová with narrators from 
the station for her bachelor's thesis. Another seven interviews were held, as part of our study, with interview-
ees affiliated with Radio Podzemí. The interviewees included the station founders (Ladislav Faktor, Bohuslav 
Čtveráček), DJs (Vladimír Kostínek, Vojtěch Vít, Petr Jungmann), and audience (Jiří Tichý). The aim was to find 
out as much information as possible about the daily operation of the stations.



10

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

them or try to interfere with their signal; people were not prosecuted for listening to 
them (Štefečková, 2012).

As indicated above, the process of profound structural change in post-socialist 
European states commenced after 1989. The transition to a market economy often 
primarily affected the media, turning it into the first major area of private enter-
prise. The key phase of the transformation of the Czechoslovakian media indus-
try, according to Bednařík et al. (2019, pp. 395–399), kicked off in November 1989 
and lasted until February 1994. This is when Nova TV – the first nationwide private 
television station in Czechoslovakia and also in Central and Eastern Europe – was 
launched. These years saw the unprecedentedly fast arrival of new media legislation, 
the transformation of media content and property rights, and the rise of the adver-
tising market. The transition to privatized, profit-driven media was the core of the 
transformation process (Bednařík et al., 2019, p. 410). 

The weeks and months after November 1989 fostered the birth of several new 
periodicals in Czechoslovakia and across post-socialist Central and Eastern Europe: 
these were both transformed official titles and originally unofficial samizdat titles 
(Bednařík et al., 2019, pp. 400–408). The situation was noticeably more complicated 
in the case of private radio and television, where it was first necessary to establish 
a basic concept of radio and television broadcasting in a democratic society to replace 
the then system of state-controlled media. The concept was ultimately modelled on 
the Western European dual broadcasting system, where public service media (into 
which the former Czechoslovak state television, radio, and news agency were trans-
formed) coexist with private media and holders of licences to operate radio or tele-
vision. The category of community radio stations such as the ones in Hungary was 
not considered, although decision-making took place at a time when the ethos of 
participatory democracy, presented primarily by Václav Havel, still dominated in 
Czechoslovakia (Hadjiisky, 2001). 

Because of the precipitate developments, the legislative process was marked by 
anomalies and irregularities from the beginning. A number of foreign stations, espe-
cially stations from France, where the private radio market was the most developed 
in the European context, faced new opportunities in Hungary, Poland and Czecho-
slovakia. The French music station Europe 2, for example, started broadcasting com-
pletely outside the legal framework in Czechoslovakia mentioned above. In January 
1990 its director Martin Brisac arranged a contract for cooperation with Czechoslo-
vak Radio, which lent the foreign station one of its Prague frequencies (Moravec, 
2000, p. 8). The state-controlled radio itself thus took the first steps to demonopolize 
the industry, which reflects the atmosphere of the first post-revolutionary months. 
The planned joint venture (a youth station) fell through as a result of subsequent 
personnel changes in the management of Czechoslovak Radio. Precisely due to the 
complicated relationship between Europe 2 and Czechoslovak Radio, the private sta-
tion could not create its own Czech program in the first year of its Prague broadcast-
ing, so it only took over the broadcasting of its parent French station with moderated 



11

Petr ŠrajerStať | Study

inputs and advertisements in French.5 In cooperation with the Bratislava manage-
ment of Czechoslovak Radio, CD International began broadcasting at the same time. 
Paradoxically, even this station did not speak to its listeners in their mother tongue, 
as it was targeting listeners in neighbouring Austria, where private broadcasting 
was not allowed until 1995, and its language was therefore German. While the then 
government criticized such agreements, in its declaration of 14 June 1990 it allowed 
Radio Free Europe to broadcast on Czechoslovak territory, with the BBC and RFI fol-
lowing a few months later (Moravec, 2000, pp. 8–9).6 

Czechoslovakia was, nonetheless, officially still not granting licences for private 
broadcasting in 1990. Those interested could apply to the relevant interdepartmen-
tal commission in charge of selecting applicants for the first experimental non-state 
radio and television broadcasting, which was established on 11 June 1990. The ven-
ture proved very popular, as, a mere two months into its existence, the commission 
was swamped by 49 applications for radio broadcasting permits: fifteen arrived from 
abroad, and another six from Czech entrepreneurs who planned to cooperate with 
foreign entities (Řežábek, 1990, p. 1). 

Czechoslovakia issued the very first licences on 22 March 1991, one year after 
Europe 2 had started to broadcast, and authorized only local radio stations7 within 
the Prague territory, where the Radiocommunications Administration was able 
to ensure that the transmitted signal would not interfere with broadcasting from 
abroad ((r), 1991). The first non-Prague local licences were granted about two months 
later. As in other Central and Eastern European countries, some of the stakeholders 
interested in private radio did not wait for a media law and founded their own pirate 
radio stations. One of the contributing factors was the exemptions given to foreign 
stations – the initiators of illegal broadcasting were worried that by the time the leg-
islation was completed, the market would have been divided, without any space for 
new stations (Reilly, 1990).

Only two instances of continuing illegal radio are reported from Czechoslovakia 
in this period: Radio Stalin, launched on 19 October 1990, and Radio Podzemí, which 
began to broadcast on 31 December 1990. It is likely that the number of pirate radio 
stations was higher. This is indicated by the non-specific claims of media historians 
(Köpplová & Jirák, 2011, p. 278), members of the Council for Radio and Television 
Broadcasting (the licensing and supervision authority) (Řežábek, 1992) and other 
sources (Hron, 2019). However, no specific information has been preserved about 
any other pirate stations broadcasting in the early 1990s. It is therefore possible to 

5	 Even in this form, 35% of people within range of their transmitters listened to the station (EL, 1991, p.6).
6	 The situation was similar in other post-socialist countries: for example, the Bulgarian government began issu-

ing special licences to foreign stations in April 1991; Bulgaria first had Voice of America broadcasts to Europe, 
and Voice of America was later joined by the French RFI, the BBC World Service, Deutsche Welle, and Radio 
Free Europe (Sotirov, 1998). The Polish government enabled French FUN and RFI broadcasts a whole year earlier 
(Sagan, 2014a).

7	 The law distinguished between local, regional and national broadcasting. The local radio stations had a 1kW 
transmitter power and therefore a low signal range.



12

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

assume that these were only local short-lived experimental radio stations. Further 
mentions of pirate radio in the Czech Republic are from the turn of the millennium 
and later in the 2000s (Super-Radio.cz, 2010).

The following chapters introduce both of the Czechoslovak pirate radio stations 
mentioned above, and explain their role in the context of contemporary politics, leg-
islation, and popular music trends, with a strong emphasis on rock revival and the 
circumstantial short-term rise of underground bands.    

3.	 RADIO STALIN (ULTRA)

The first and most famous pirate radio station in Czechoslovakia was the Prague-
based Radio Stalin, which broadcast from 19 to 25 October 1990 from a bunker under 
the former Stalin monument in the centre of Prague.8 It was established by students 
of (prevalently) the Faculty of Education of Charles University. Some of them had 
participated in a humanitarian operation during the bloody uprising in Romania in 
December 1989, where they had encountered local student radio. This inspired them 
later to launch their own station. After returning to Czechoslovakia, the students 
took advantage of the offer by the French station NRJ of free, old, unused and yet 
still functional radio equipment. The kit consisted of a 50-watt transmitter, a mixer, 
a microphone, and two gramophones (Prágrová & Štindl, 2017).

The students applied for a radio licence as early as March 1990, later asking the 
Radiocommunications Administration to identify a vacant transmission frequency 
which would not interfere with other broadcast or air or fire communications. 
Before any decision about the licence was made, the team interested in cooperating 
on the broadcast gradually grew. The initiators rented premises and carried out test 
broadcasts, without going live, from spring to autumn 1990 to ensure everything was 
ready for the moment they could broadcast (Prágrová, 2017, p. 34). Copying Europe 2, 
the students tried to reach an agreement with Czechoslovak Radio, but the latter did 
not grant the radio any of its frequencies (Prágrová & Hronek, 2016, p. 2).

In the autumn of 1990, an offer came from the Linhart Foundation, the organizer 
of the Totalitarian Zone Festival held under the former Stalin monument. The festival 
combined concerts, artistic performances, and theatre, and the foundation wanted 
to set up a temporary radio station to report on the festival programme (Prágrová, 
Vintr & Hnyk, 2016, pp. 4–5). The students moved their equipment to the former tele-
phone exchange in the bunker and named their station Radio Stalin after the new 
venue. The broadcasting team was made up of about thirty young people, some of 
whom had gained experience with Czechoslovak Radio, particularly Vladimír Vintr, 
who had worked for the state radio for a year as a technician and was one of the most 

8	 For the importance of this site, see the study by Hana Pichová (2008). When mentioning Radio Stalin, the author 
incorrectly states that it broadcast from here before 1989.



13

Petr ŠrajerStať | Study

prominent DJs of Radio Stalin. The station was run on a voluntary basis, with festival 
bar drink vouchers being the only perk (Prágrová, 2017, p. 49). 

The daytime playlist included alternative music, and at night the station broad-
cast festival concerts (mostly alternative Czechoslovak bands such as Z kopce, Hudba 
Praha, E, and Ľahká múza). The DJs reported on the current festival programme, and 
the radio also had its own jingle, which introduced the station in various languages, 
including Russian and French.9 Interviews with music bands and artists who per-
formed at or simply visited the festival also played a significant role in Radio Stalin 
broadcasts. 

Thanks to media attention, word about the new radio station spread quickly 
even outside the short range of its transmitter, which covered mainly the centre of 
Prague. Shortly after Radio Stalin began to broadcast, other people interested in pri-
vate radio from all over the country visited the station, including Ladislav Faktor, 
who was intent on launching Radio Podzemí (Prágrová & Hronek, 2016, p. 6).

Radio Stalin was on air for about 20 hours a day. When it was not broadcasting 
a festival concert or interview, its DJs played music. Instead of following a radio for-
mat, they played what was available, which was often their amateur-copied and thus 
not very high quality audio cassettes (Prágrová, Vintr & Hnyk, 2016, p. 11). The very 
first track Radio Stalin played was Rocks Off by The Rolling Stones. The list of Czech 
music featured underground bands, some of which had, just months earlier, been 
banned from performing, such as Garage, MCH Band, Psí vojáci, Jasná páka, Plastic 
People of the Universe, DG 307, folk singers Karel Kryl and Jaroslav Hutka, and new 
rock bands such as Ecstasy of Saint Theresa, Here, Naked Souls, and Kurtizány z 25. 
Avenue (Prágrová, 2017, p. 43). Considerable space was also given to foreign music, 
ranging from industrial metal through electronic music to rock hits of the sixties or 
seventies, to meet the audience demand (Prágrová & Zima, 2016, p. 13).

Eyewitnesses remember that, despite the several months of test operation, Radio 
Stalin suffered greatly from technical imperfections due to faulty technology and 
the inexperience of its operators. Their communication was often marred by speech 
imperfections and informality. The poor quality is also evidenced in the reminiscence 
of the founder of the radio, Pavel Hronek, who said: “I ain’t gonna lie, the broadcast-
ing was shitty. Nitwits babbling away, music playing, interviews of hammered musi-
cians at 3am” (Prágrová & Hronek, 2016, p. 11). One of the interviewees, however, was 
President Václav Havel, who attended the event and thus legitimized the station in 
the public eye.10

Although Stalin is generally considered a pirate radio station, it had, according to 
the media theoretician Václav Moravec (2000, p. 9), a special permit to broadcast at 

9	 The sound recordings are available at: https://soundcloud.com/jaduportal/
poslouch-te-r-dio-stalin-sie-h?in=jaduportal/sets/radiostalin.

10	 The recording of this interview is available at: https://soundcloud.com/jaduportal/poslouch-te-r-dio-stalin-
sie?in=jaduportal/sets/radiostalin. City officials said in the press that one of the president's advisers even helped 
install the station's antenna. Radio Stalin refuted this information ((oč), 1990, p. 12).



14

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

least from 19 to 22 October 1990 at the festival.11 After the permit expired, Radio Sta-
lin was visited by officials representing Prague 7, which is where the event had taken 
place. The officials pronounced the broadcast illegal and demanded it be terminated. 
The request was accommodated, but the radio resumed broadcasting as early as 
24 October (Heidenreichová, 1990). The station kicked off with a statement from 
which it is clear that, at least from this moment on, it was partially abandoning its 
original exclusive focus on music in favour of political activism:

You’re listening to an independent radio, you’re listening to Radio Stalin. 
After a short two-day break you can tune in to us at 92.6. We were shut down 
by the authorities and the threat is still there. We are asking you, our listen-
ers, who enjoy this broadcast, to help us in any way you can. Call us at [...] 
or call the public media, or your MPs who alone could perhaps help us. From 
now on, our broadcast is a manifestation against the monopoly of Czecho-
slovak Radio and the Radiocommunications Administration.12 

The foretold intervention by the authorities took place very soon: the following morn-
ing, the police, in cooperation with the authorities and the Radiocommunications 
Administration, confiscated Radio Stalin’s broadcasting equipment. This was the end 
of the station. Although the station had broadcast for less than a week and could only 
be tuned into in part of Prague, it was widely supported by the public, particularly 
after the police intervention. Its popularity was enhanced by intense media cover-
age. This trend culminated in a petition in support of independent radio and televi-
sion, initiated by members of the station, which collected 30,000 signatures within 
a few weeks, including those of a number of members of Charter 77 and KAN (Club 
of Committed Non-Party Members), the editorial boards of the magazines Revolver 
Revue and Respekt, the dailies Lidové noviny and Studentské listy, as well as the artists 
Mikuláš Chadima, Marta Kubišová, Filip Topol, Michal Pavlíček, and Joska Skalník 
(Reilly, 1990).  

The participation of famous people associated with long-term anti-communist 
resistance provoked a broader discussion – a discussion in which the original under-
standing that the existence of unofficial organizational structures independent of 
the establishment was an unquestionable principle or value was confronted with 
ethical norms and respect for the legislature of the new democratic state. The ambiv-
alent attitude to Radio Stalin was illustrated in, for example, the article “The Case of 
Radio Stalin” published in the weekly Rozhlas in December 1990, in which the author 
admitted that the station had trespassed, yet tried to justify this by the absence of 
legislation (Krupička, 1990, p. 48). In addition, the dramatic conditions of emerging 

11	 Similarly, FM Plus had been allowed to broadcast throughout the celebrations of the anniversary of the libera-
tion of Pilsen by the US Army (Milota, 2007, pp. 8–9).

12	 The Radio Stalin broadcast record: https://soundcloud.com/jaduportal/
poslouch-te-r-dio-stalin-sie-h?in=jaduportal/sets/radiostalin.



15

Petr ŠrajerStať | Study

capitalism fostered conspiracy theories: one of them was introduced by a Mladý svět 
journalist, according to whom Radio Stalin was part of a well thought-out plan of the 
French commercial station NRJ (which had provided Stalin with broadcasting equip-
ment) to enter the Czechoslovak radio market (Vondráček, 1990, p. 19).

The case in a way illustrated the following phase of the Velvet Revolution: it flared 
up in the November 1989 student demonstrations, only to transition eventually onto 
a purely institutional and legal level, a level where, for example, decisions about the 
future of the domestic media were made. A brand new perspective gained attention, 
too: protection of the Czech radio space against massive private interests coming from 
the West. After the police intervention, Radio Stalin announced in the media that the 
confiscation of their transmitter would not stop their efforts to disrupt the monopoly 
of Czechoslovak Radio. They issued a press release on 28 October, which said: 

We would like to assure our listeners and supporters that we will start 
broadcasting again as soon as technology allows us, as we cannot condone 
what is happening: friends of the old order hampering the adoption of new 
laws on independent radio and television, and the Radiocommunications 
administration allocating vacant frequencies to western radios in order 
to maintain its position. We shall therefore continue to broadcast to draw 
attention to the fact that, once the relevant laws have been adopted, there 
will no longer be free frequencies for domestic applicants. (Reilly, 1990)

President Václav Havel, criticized for giving an interview to the illegal station, also 
joined the discussion on Radio Stalin. When asked about it on the regular Czechoslo-
vak Radio programme Hovory v Lánech on 28 October 1990, he answered by pointing 
to the need for media pluralism: 

It never crossed my mind to ask if the station was legal or illegal, and now 
I have read in the papers that it is actually illegal as it did not get official 
approval to broadcast on its frequencies, even though it had applied. I may 
end up having to go to court as a witness. I think that the micro affair it 
has caused is good, because it highlights the need for a plurality of those 
transmitters and the need to look for ways for the government to grant fre-
quencies, if there are any available, to independent stations or private sta-
tions, so that the monopoly of our venerable radio is broken, to some extent. 
(Prágrová, 2017, p. 47)

When the technology was returned to the radio based on a court decision in Febru-
ary 1991, the station immediately started broadcasting on the same frequency under 
the name Ultra (or “Radio 92.6” at one point). This time the radio based itself in the 
Bunkr rock club, which had been founded by Richard Němčok. The broadcasting, 
once again, lacked proper permission. The Radiocommunications Administration 



16

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

issued a decision for the radio to cease operation the very day the broadcasting was 
launched (15 February 1990), but after several hours of forced silence the radio 
resumed broadcasting (Lidové noviny, 1991, p. 2). The new station granted space to 
other parties interested in private radio: licence applicants such as the Prague-based 
Trans, Independent and Collegium, as well as other radio stations from Brno and 
Ostrava, carried out test broadcasts from here free of charge (Prágrová & Wienerová, 
2017, p. 3).

Ultra only broadcast for a few weeks before the administration finally granted all 
Prague licences on 22 March, with Ultra gaining one. After winning the licence, the 
radio began to broadcast under the new name of Radio 1. The station still operates 
today, now as part of the Media Club network. Radio 1 is one of the few traditional 
radio stations to have kept to the original concept of primarily non-mainstream 
alternative music.

4.	 RADIO PODZEMÍ

The other, less publicized, case of pirate radio in early post-socialist Czechoslovakia 
was Podzemí. This station broadcast from the cellar of its founder Ladislav Faktor in 
České Budějovice, a town of 100,000 inhabitants in southern Bohemia. The station was 
launched on 31 December 1990. Rather than being the primary goal of its initiators, its 
illegal status was, once again, the result of the dismal legal situation of the time.

Ladislav Faktor, having trained as a solicitor, began his career in the mid-1980s 
as a freelance musician, composer of film and stage music, and producer (Kleinová, 
1991, p. 6). He took part in recordings made in the České Budějovice studio of Czech-
oslovakia Radio, and built a recording studio in the cellar of his house in Jírovcova 
Street, where he made records for the České Budějovice band Oceán before Novem-
ber 1989.13

In August 1990, together with other jazz and rock musicians from České Budějo-
vice, he requested a licence for “Radio F – Regional Broadcast of Dr. Faktor for České 
Budějovice” (Řežábek, 1990, p. 1). Other people involved in the project included pro-
ducer Bohuslav Čtveráček and technician Antonín Couf. Due to delays in licensing 
and the long-term inaction of the authorities, the team decided to broadcast outside 
any legal framework (Kleinová, 1991, p. 6). This step was directly inspired by Radio 
Stalin, in which Ladislav Faktor had also participated, and where he made contacts. 
These contacts later helped him to find broadcasting technology, which was other-
wise hard to obtain in Czechoslovakia at that time (L. Faktor, personal communica-
tion, 28 August 2020).

The pirate radio was based in the cellar recording studio of Ladislav Faktor, whose 
equipment allowed for elementary broadcasting. In addition to microphones, the 

13	 The Oceán’s YouTube channel features record-making videos which show the premises and equipment of the 
future Radio Podzemí: https://youtu.be/TUFopuAt34o.



17

Petr ŠrajerStať | Study

equipment included a basic mixer, a tape recorder, and two turntables from which 
music was played. The “home-made” transmitter itself was provided by Antonín 
Couf, a guitarist of the České Budějovice band Boule and a radio communications 
worker. 

The easy-to-remember frequency of 100.0 FM was selected from the relatively 
free radio spectrum, and on this frequency the new Radio Podzemí (Underground), 
aptly named given the nature and location of its broadcasting, aired for the first time 
on New Year’s Eve 1990. A journalist of Jihočeská pravda commented on the premiere 
in her article titled Air Under Attack:

Whisper had me tune in at 100.0 on the afternoon of the thirty-first, and 
there it was in the CCIR band, RADIO PODZEMÍ! The stale environment of 
the state-sanctioned radio was at last ruptured also in České Budějovice and 
the surrounding area by a private pirate radio station, which, housed in 
a cellar in the city centre, brought a stimulating three hours of mainly cur-
rent music, delivered with a lively (and humorous) presentation underlined 
by a constant and truly iconic jingle of RADIO PODZEMÍ. ((akl), 1991a, p. 2)

In addition to the music, the article mentions interviews with musicians and an 
unnamed MP; the initiators of the broadcast ((akl), 1991a, p. 2) also remained anony-
mous. As for the MP, it could have been the then minister of finance and main advo-
cate for economic change towards a market economy (later the president), Václav 
Klaus. The fact that he featured in one of the first broadcasts by the radio is referenced 
by Faktor himself, who recalls a statement of Klaus, which differed somewhat from 
the previously quoted subtle call for the support of pluralistic media from Václav 
Havel: “That ticked me off, Klaus went live and said he did not think radio stations 
would be the most important thing to create, right at the beginning. I was upset and 
I still remember his words” (L. Faktor, personal communication, 28 August 2020).

The New Year’s Eve debut of Radio Podzemí did not mean the radio would begin to 
broadcast regularly. It was not until more than a month later that the station went on 
air again ((akl), 1991b, p. 1). The first broadcast was primarily demonstrative; the aim 
was to draw attention to the deficient legislation and to put pressure on the relevant 
authorities, to provoke discussion. 

The broadcasting by the illegal station did not escape the attention of the author-
ities either: “Sure I was prosecuted by the authorities, […] twenty radiocommu-
nications guys were there, yelling at me that planes would crash, they made a lot 
of threats. But our technology was too good for us not to know that it was non-
sense” (L. Faktor, personal communication, 28 August 2020). In the end the threats 
proved to be vain: the management of Radio Podzemí were never fined, nor was 
their broadcasting equipment confiscated, unlike what happened to Radio Stalin. 
According to Faktor, the reason could be the geographical distance from the capital. 
Local radiocommunications workers were mostly fans of Radio Podzemí, and new 



18

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

“post-revolutionary” city officials took part in radio interviews (L. Faktor, personal 
communication, 28 August 2020).

Radio Podzemí went on air again on Friday 15 February 1991. This time it ran from 
6pm to 10pm at the slightly different frequency of 99.7 MHz. The date of the broad-
cast had been agreed at the founding congress of the Union for Independent Tele-
vision and Radio Broadcasting. The plan was to broadcast illegally in other parts of 
the country on this one day, to drive the acceleration of the licensing process for-
ward ((akl), 1991b, p. 1). This is evident from an interview for Jihočeská pravda: “We 
would like to stop our illegal broadcast for now. If things with our licence application 
don’t move forward, you’ll be hearing from us again. And this time it won’t take a full 
two months” ((akl), 1991b, p. 1). Podzemí indeed went back on air sooner than that, 
namely after a week, and retained its weekly periodicity for the following months. 

Soon the radio was airing ads made in Faktor’s recording studio (Neradová, 1991, 
p.1). He initially recorded these free of charge for regional entrepreneurs who were 
friends of his, to convince them that this form of promotion worked. “There was next 
to zero advertising back then, and entrepreneurs needed to get their products to peo-
ple, to promote them. And so we shot a set of ads, which were sung by our musician 
friends and which were pretty funny. Entrepreneurs began to turn up, and once they 
started making a profit, they started bringing cash. And this set the wheel spinning” 
(L. Faktor, personal communication, 28 August 2020).

Musically, Radio Podzemí focused mainly on rock music such as that of Led Zep-
pelin, Pink Floyd, and Deep Purple, and the music of the sixties, in particular The 
Beatles and The Rolling Stones; and yet they also incorporated current hits. “We 
also played Zappa and special gigs you won’t hear on radio anymore, because it was 
something we liked. And people loved it as well since they hadn’t heard it before” 
(L. Faktor, personal communication, 28 August 2020). Podzemí also began to put on 
programmes. In addition to a very popular “songs on request”, there was the Some-
thing Different show, a 30-minute jazz session prepared by Bohuslav Čtveráček 
(B. Čtveráček, personal communication, 13 January 2021).

The playlists were selected by the DJs themselves. The first DJs were, almost with-
out exception, experienced south Bohemian disc jockeys, who simply transformed 
their original club plays into a radio format. They included, for example, Vojtěch Vít, 
Petr Jungmann, and Vladimír Kostínek, who had started playing in discotheques in 
the late 1960s (V. Kostínek, personal communication, 17 September 2020). Hiring 
DJs was advantageous for the station in a number of ways: “The first year guys came 
over who had heaps of vinyls because they did disco nights and that was the source 
of music. They were in touch with the audience, with regular folks, they knew how 
to pick a track that people would love. That’s because they did dance gigs every Sat-
urday night and knew what the crowd wanted” (L. Faktor, personal communica-
tion, 28 August 2020). Another advantage of working with disc jockeys was their 
knowledge of sound technology and their ability to speak into a microphone. Disc 



19

Petr ŠrajerStať | Study

jockeying in Czechoslovakia had been given a standardized instructional and qualifi-
cation framework in the mid-1970s (Blüml, 2019).

The Podzemí playlists were subject to a single unwritten rule, which was the 
“ban on the Gotts and Vondráčkovás” – pop stars who had reigned in Czechoslovak 
popular music for the preceding twenty years (L. Faktor, personal communication, 
28 August 2020). The station in general avoided domestic production, namely social-
ist pop music and other genres. The exception was new wave and rock bands such as 
Precedens, Pražský výběr, Oceán, and local bands. 

The founders of Podzemí did not advertise the station at all, and news about it 
quickly spread by word of mouth. Although no listening figures are available for this 
period, naturally, the popularity of the illegal station is illustrated by the fact that, 
once a telephone line was installed in the studio, the DJs answered eighty calls during 
a single show (Kleinová, 1991, p. 6). However, the station’s signal did not even cover 
the whole of České Budějovice. The then fifteen-year-old radio fan Jiří Tichý was liv-
ing in the Máj housing estate, three kilometres from the transmitter, and he says 
that reception was borderline: “I was living with my parents on the eighth floor of 
a block of flats. I found a broom and fixed the antennae up above the roof to hear well 
’cos the signal was weak in [České Budějovice]. You could tune in only if you were an 
enthusiast or lived close by. Outside [České Budějovice] or on the edge of the town 
was just too far for the signal.” (J. Tichý, personal communication, 14 January 2021). 

The station planned, after being licensed, to change its name to Radio Faktor, as 
the original name implied illegal activities (Kleinová, 1991, p. 6). Its licence entered 
into force on Friday 17 May 1991 (kolektiv autorů, 2003, p. 99), and the station began 
to broadcast under its new name two weeks later ((akl), 1991c, p. 2). The new sta-
tion took over from the pirate Podzemí its staff, equipment, broadcasting premises, 
99.7 frequency, and initially also the weekly mode. A month later, on Monday 1 July, 
Faktor began broadcasting every weekday from 7am to 7pm, while the weekends 
were dedicated to technical maintenance ((akl), 1991d, p. 1). Radio Faktor continues 
to broadcast (as Hitrádio Faktor), nowadays as part of the Radiohouse network. In 
this respect, it is the longest running private Czech radio station outside Prague.   

5.	 CONCLUSION

As the cases of Stalin and Podzemí illustrate, pirate radio stations were the last resort 
in Czechoslovakia in 1990 and 1991 for those interested in running a private radio 
station, as they were not allowed to do so even after several months of trying due 
to the absence of legislative support. The broadcasts, with their dominant popular 
music content, were largely demonstrative in nature. The aim was to point out the 
reluctance of the new legislators to demonopolize radio and television. Similar activ-
ities would, under different circumstances, provoke significant legal recourse, but in 
the transformation period the authorities were extremely liberal. As the authors of 
Dějiny českých médií (History of Czech Media) aptly say: “Developments in the media 



20

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

industry [after 1989] often raced ahead of the emerging media legislation, outside 
the existing legal framework, although in a favourable social climate. The epoch was 
highly tolerant to not entirely legal practices in private media formation, as the pro-
cess was viewed as part of privatization, of building a system of state-independent 
media.” (Bednařík et al., 2019, p. 400).

The two stations introduced here had slightly different starting points and visions. 
Radio Stalin was basically a student radio station: its initiators were in their twen-
ties with an interest in alternative art. Radio Podzemí was made up of people who 
were ten years older and were mostly active musicians or disc jockeys with a vision 
of radio as a commercial product (remember that the station was already running 
commercials for local entrepreneurs while it was broadcasting illegally). The output 
of the two stations had several elements in common: both stations gave a lot of space 
to alternative, experimental music, but also to political issues. In some respects, 
the dramaturgy of Stalin and Podzemí followed the “horizon-expanding” function 
of public radio rather than anticipating the approach of commercial radio stations. 
A similarly idealistic approach was also a characteristic of the first wave of radio 
licensees.

In contrast to the importance given to these pirate stations, both had a low real 
range, as well as a short duration. Radio Stalin broadcast for about a week, mostly as 
an accompaniment to the festival. Podzemí aired about sixteen times, with a perio-
dicity of one evening a week. It is likely that the pirate broadcasting of many other 
stations was only one-off and was part of the aforementioned “coercive action” of 
the licence applicants’ organization, the Union for Independent Television and Radio 
Broadcasting. 

The favourable public response, specifically in the case of Radio Stalin, and the 
fear of more and more similar cases, prompted the Czechoslovak government in 
the first months of 1991 to allow the (experimental) licensing of private radio, even 
though the draft Media Act, which would legally define the area and its stakeholders, 
had not been approved. Interestingly, Vladimír Vintr, one of the founders of Radio 
Stalin, was a member of the first commission in charge of licensing Prague-based 
radios (Prágrová, 2017, p. 57). Pirate radio thus achieved its goal in this respect. This 
is probably why Czechoslovakia did not see such a boom in illegal stations as, for 
example, occurred in neighbouring Poland, where about a hundred pirate radio 
stations were set up in larger cities but also in villages (Doliwa, 2019, p. 88; Sagan, 
2014b). It is important to add here that Poland had a certain tradition of pirate radio 
stations even before 1989, when, in addition to several purely illegal stations, there 
were also many student radio stations that represented the grey zone. So, unlike in 
Czechoslovakia, there was something to build on (Doliwa, 2019, pp. 85–86).

Speaking of neighbouring countries, it can be said that although the legislative 
process in Czechoslovakia was much criticized in the press reports of the period for 
being long, private radio licences began to be granted here earlier than in any other 
post-socialist country. Poland, for example, did not start licensing private radio 



21

Petr ŠrajerStať | Study

stations until the end of 1993 or the beginning of 1994 (Beliczyński, 2009), and Hun-
gary adopted media legislation abolishing the then moratorium on radio frequency 
rental as late as 1996 (Gosztonyi, 2010). 

Although private radio was considered by its proponents to be a natural part of 
democratic pluralism and the market economy in Czechoslovakia, the phenomenon 
had not long been in existence in Western Europe itself by the early 1990s. Private 
commercial stations, often local only, began to emerge in greater numbers as late as 
the early 1980s. The Netherlands, for example, welcomed its first private radio and 
television stations in 1989 (Brants, 2004, p. 146). The first Swedish private commer-
cial radio station was established in 1993 (Hulten, 2004, p. 242). RTL in Luxembourg 
had a monopoly until 1991 (Hirsch, 2004, p. 142), and the public ORF in Austria until 
1995 (Trappel, 2004, p. 7).

Running more on enthusiasm than knowledge or professionalism, the ama-
teur programmes of Stalin and Podzemí, without a clear format, foreshadowed the 
atmosphere of the following months, when new official stations cropped up across 
the country whose staff learned how to radio broadcast “on the go”. In 1995, there 
were as many as 87 private radio stations in the Czech Republic (Moravec, 2000, 
p. 27). The Czech market was too small for so many broadcasters, and so minor radio 
stations were grouped under several larger networks, which is the model applied 
even today by the private radio industry in the Czech Republic.

Petr Šrajer focuses mainly on the issue of communist/post-communist transforma-
tion processes within Central European popular music culture. He is also active as 
a music journalist and organizer of music events. Since 2020 he has been a researcher 
with the GA ČR project at the Department of Musicology, Palacký University Olomouc. 
Contact: petr.srajer01@gmail.com    

REFERENCES

Bednařík, P., Jirák, J., & Köpplová, B. (2019). Dějiny českých médií: od počátku do 
současnosti (2nd ed.). Grada.

Beliczyński, J. (2009). Rozwój radia w Polsce w latach 1989–2009. In B. Nierenberg 
(Ed.), Radio i gazety transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku (pp. 
21-33). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Blüml, J. (2019). Czech Popular Music before 1989 and the Institution of the 
‘Discotheque’. In Blüml, J., Kajanová, Y., & Ritter, R. (Eds.), Popular Music in 
Communist and Post-Communist Europe (pp. 99-112). Peter Lang.

Blüml, J., Kajanová, Y., & Ritter, R. (Eds.). (2019). Popular Music in Communist and 
Post-Communist Europe. Peter Lang.

Brants, K. (2004). The Netherlands. In Kelly, M., McQuail, D. & Mazzoleni, G. (Eds.), 
The Media In Europe: The Euromedia Handbook (pp. 145-157). SAGE Publications.



22

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

Coman, M. (2009). Press Freedom and Media Pluralism in Romania: Facts, Myths 
and Paradoxes. In A. Czepek, M. Hellwig & E. Nowak (Eds.), Press Freedom and 
Pluralism in Europe: Concepts and Conditions (pp. 177-196). Intellect.

Čalfa, M. (1990). Programové prohlášení vlády. Retrieved February 21, 2022, from 
https://www.vlada.cz/assets/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/prehled-
vlad-cr/1990-1992-csfr/marian-calfa-2/ppv-1990-1992-calfa2.pdf.

Doliwa, U. (2019). Market logic versus social gain logic: Polish government policy 
towards community oriented radio stations in the early 1990s. Radio Journal: 
International Studies in Broadcast & Audio Media, 1(17), 83-98.

Elavsky, M. (2013). Czech Republic. In L. Marshall (Ed.), The International Recording 
Industries (pp. 95-113). Routledge.

Galuszka, P. (Ed.). (2020). Made in Poland: Studies in Popular Music. Taylor and 
Francis.

Gosztonyi, G. (2010). Past, Present, and Future of the Hungarian Community Radio 
Movement. In K. Howley. (Ed.), Understanding Community Media (pp. 297-307). 
SAGE Publications,

Hadjiisky, M. (2001). The failure of the participatory democracy in the Czech 
Republic. West European Politics, 24(3), 43-64.

Hirsch, M. (2004). Luxermbourg. In Kelly, M., McQuail, D. & Mazzoleni, G. (Eds.), 
The Media In Europe: The Euromedia Handbook (pp. 139-144). SAGE Publications.

Hultén, O. (2004). Sweden. In Kelly, M., McQuail, D. & Mazzoleni, G. (Eds.), The 
Media In Europe: The Euromedia Handbook (pp. 237–248). SAGE Publications.

Kolektiv autorů. (2003). Dějiny českých médií v datech: rozhlas, televize, mediální 
právo. Karolinum.

Köpplová, B. & Jirák, J. (2011). Czech media and their audiences after 1989. In 
Dobek-Ostrowska, B. & Głowacki, M (Eds.), Making Democracy in 20 Years (pp. 
274–285). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mazierska, E. (Ed.). (2016). Popular music in Eastern Europe: breaking the Cold War 
paradigm. London: Palgrave Macmillan.

Michailidis, A. (2012). Asociace provozovatelů soukromého vysílání – historie a 
současnost (Bachelor thesis). Univerzita Karlova.

Milota, L. (2007). Historie a současnost regionálního rozhlasového vysílání v Plzeňském 
kraji po roce 1989 se zaměřením na soukromé stanice (Bachelor thesis). Univerzita 
Karlova.

Moravec, V. (2000). Deset let duálního systému rozhlasového vysílání (1989-1999). 
Svět Rozhlasu, (3), 5-157.

Pichova, H. (2008). The Lineup for Meat: The Stalin Statue in Prague. PMLA/
Publications of the Modern Language Association of America, 123(3), 614-631.

Prágrová, Š. (2017). Rádio Stalin jako příklad českého pirátského rozhlasového vysílání 
(Master thesis). Univerzita Karlova. 



23

Petr ŠrajerStať | Study

Raycheva, L. (2009). Mass Media Developments in Bulgaria. In A. Czepek, M. 
Hellwig & E. Nowak (Eds.), Press Freedom and Pluralism in Europe: Concepts and 
Conditions (pp. 165-176). Intellect.

Sotirov, D. (1998). Bulgarian Media and the Transition, 1989 - 1998. Seer, 1(2), 85-96.
Sparks, C. (2018). Post-Communism, Democratisation and the Media: (Nearly) 

Thirty Years On. Javnost – The Public, 1-2(25), 144-151.
Štefečková, V. (2012). Rádio Luxembourg a jeho význam pre poslucháčov v socialistickom 

Československu (orálna história) (Bachelor thesis). Masarykova Univerzita. 
Tikhomirov, A. (2020). Perestroika and the “Wild” 1990s: State, Society, and 

the Individual in Eastern Europe, 1985–2000 [Online]. In TRAFO: Blog for 
Transregional Research. Retrieved February 21, 2022, from https://trafo.
hypotheses.org/25013

Tomek, P. (2014). Nejlepší propaganda je pravda: Pavel Pecháček v Československém 
rozhlase, v Hlasu Ameriky a ve Svobodné Evropě. NLN, Nakladatelství Lidové noviny.

Tomek, P. (2015). Československá redakce Radio Free Europe: historie a vliv na 
československé dějiny. Academia. 

Trappel, J. (2004). Austria. In Kelly, M., McQuail, D. & Mazzoleni, G. (Eds.), The 
Media In Europe: The Euromedia Handbook (pp. 4-15). SAGE Publications.

Appendix 1. Cited news and internet sources

(akl). (1990, July 18). Svoboda pro rock, rock pro svobodu!. Jihočeská pravda, 46(), 4.
(akl). (1991a, January 2). Éter přepaden. Jihočeská Pravda, 47(1), 2.
(akl). (1991b, February 18). Éteru je jedno přepadení málo. Jihočeská Pravda, 47(41), 1.
(akl). (1991c, June 1). Konec pirátů. Deník Jihočeská Pravda, 1(), 2.
(akl). (1991d, July 1). Každý den s Rádiem Faktor. Deník Jihočeská Pravda, 1(26), 1.
(RadioTV.cz). (2006, November 8). Průkopnické stanice II. – Rádio Faktor. RadioTV.

cz. Retrieved February 21, 2022, from https://www.radiotv.cz/p_radio/r_obecne/
prukopnicke-stanice-ii-radio-faktor/

(oč). (1990, October 26). Ilegální stanice. Lidové noviny, 3(199), 12.
(oč). (1991, February 16). Ultra – Stalin. Lidové noviny, 4(40), 3.
(r). (1991, April 22). První licence. Rozhlas. 2(17), 1.
(vie, akl). (1991, March, 1). Dnes opět hlas  z podzemí. Jihočeská Pravda, 47(), 2.
(Lidové noviny). (1991, February, 18). Radio Ultra: A přece vysílá. Lidové Noviny, 

4(41), 2.
(Super-Radio.cz). (2010, May 4). Historie pirátských počin  v českém éteru. Super-

Radio.cz. Retrieved February 21, 2022, from http://www.super-radio.cz/c1736-
historie-piratskych-pocinu-v-ceskem-eteru.xhtml

EL. (1991, July 13). Czech's Europa 2 Converts To Local Programming. Music & Media, 
8(28), 6.



24

MEDIÁLNÍ STUDIA  |  MEDIA STUDIES 1/2022

Heidenreichová, K. (1990). Stalinovi piráti: Neslavný konec jedné ilegální 
rozhlasové vysílačky v Praze. Práce. Retrieved February 21, 2022, from https://i.
iinfo.cz/urs/Radio_Stalin_clanek_3-128749015814212.jpg 

Hron, M. (2019, October, 26). Rozhovor: Kam kráčí česká rádia posledních 
20 let. Pira.cz. Retrieved February 21, 2022, from https://pira.cz/show.
asp?clanek=rozhovor_radio_za_poslednich_20_let

Kleinová, A. (1991a, April 13). Nejen o Rádiu Podzemí. Jihočeská Pravda, 47(87), 6.
Krupička, M. (1990, December, 10). Causa Rádio Stalin. Rozhlas, 57(50), 48.
Neradová, S. (1991, February 25). Anténu natočit na Hlubokou. Jihočeská Pravda, 

47(47), 1-2. 
Reilly, I. (1990, October 30). Pirátská vysílačka VKV 92,6 Rádio Stalin. Generace, 1(8).
Řežábek, J. (1990, October 15). Na vlně X. Rozhlas, 2(42), 1-2.
Řežábek, J. (1992, May 4). Soukromé vlnění na VKV. Týdeník Rozhlas, 2(18), 1.
Sagan, K. (2014a, January 02). Prawie wolny rynek (1989-1994). RadioPolska. 

Retrieved February 21, 2022, from https://radiopolska.pl/historia/
polska-radiofonia/prawie-wolny-rynek-1989-1994

Sagan K. (2014b, January 02). Rozwój radiofonii koncesjonowanej (1994-1998). 
RadioPolska. Retrieved February 21, 2022, from https://radiopolska.pl/historia/
polska-radiofonia/rozwoj-radiofonii-koncesjonowanej-1994-1998

Vondráček, D. (1990). Mouřenín v podzemí. Mladý Svět, 32(46), 19.
Act No. 17/1964 Sb. Act on Czechoslovak Radio
Act No. 468/1991 Sb. Act on Radio and Television Broadcast

Appendix 2. Interviews:

Prágrová, Š. & Hronek, P. (2016, December, 21). Pavel Hronek [Interview transcript]. 
Retrieved from: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120269689/

Prágrová, Š. & Štindl, O. (2017, January 19). Ondřej Štindl [Interview transcript]. 
Retrieved from: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120269689/

Prágrová, Š. & Vintr, V., Hnyk, Z. (2016, December 6). Vladimír Vintr, Zdeněk 
Hnyk [Interview transcript]. Retrieved from: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/
download/120269689/

Prágrová, Š. & Wienerová, L. (2017, January, 20). Lenka Wienerová 
[Interview transcript]. Retrieved from: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/
download/120269689/

Prágrová, Š. & Zima, S. (2016, November 24). Stanislav Zima [Interviews transcript]. 
Retrieved from: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120269689/


