Staté / Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

The 1989 Revolution and Transformation
in Slovak Public-Service Radio

Peter Hanak, Lucia Osvaldova
Charles University in Prague

ABSTRACT

Media, newsrooms and journalists themselves changed dramatically after 1989 in Czechoslo-
vakia. The media policy of the communist regime was replaced by the media policy of an
emerging democracy. This study is an attempt to understand how this radical change of politi-
cal regime and the relationship between media and power has affected the national, public
service broadcaster Slovak Radio [Slovensky rozhlas]. This study is a description of the events
of the 1989 Revolution in the Czechoslovak Radio in Slovakia and its immediate aftermath.
It focuses on the news, because the process of news-making changed radically, including major
personal changes. Qualitative in-depth interviews with five leading personalities from the
public service radio broadcaster, who played an important part in these changes, describe the
revolution from the Slovak Radio employees’ point of view and demonstrate the practical im-
pact of the transformation on everyday work in media during the revolution and transforma-
tion. As the research is methodologically based on oral history, the respondents describe the
most important processes in newsrooms during the change of regime, as well as the most im-
portant impact of this paradigmatic change in the Slovak Radio.

KEYWORDS
Slovak Radio - oral history — transformation — the Velvet Revolution

1. Introduction

The media in Czechoslovakia were an important part of the change of the political
system both during and after the “Velvet Revolution” in 1989. As part of a broader
research into these changes, this article focuses specifically on the Revolution events
and its consequences for journalists in the then state-controlled Slovak Radio [Sloven-
sky rozhlas], which, today, is a primary public service radio broadcaster in Bratislava,
Slovakia. The researchers are interested in the viewpoints of the journalists working
in this radio institution before 1989, during the Revolution and also during the trans-
formation. This paper is based on the direct experiences of the reporters, who not
only observed the changes, but who took part in the process, who had to pick sides,
react to the Revolution and adapt to a new situation in society and specifically in the
media.

The topic of the research is the revolution process from the viewpoint of Slovak
Radio employees, notably journalists. How did a totalitarian propaganda radio insti-
tution become a trustworthy institution with influential news in just a few months?
This text covers the events that changed Slovak Radio from the late 1980s, just before

6



Medialni studia / Media Studies 1/2017

the Revolution, until the first half of 1990, when the newly established main radio
news programme Radiozurnél became a big success.

Sub-topics that interested the researchers are the personal changes in the news-
rooms: Why did some members of the Communist party among the reporters and
editors have to leave while others could stay? Have there been more categories of the
involvement with the regime and the ideology and have the media been “cleansed”
from the individuals who were more involved? Who decided who was to be fired and
who could stay, and based on what criteria?

2. Theory and history of Socialist/Communist journalism

2.1 Before the Revolution

Slovak Radio was part of Czechoslovak Radio and since the so-called “normalisation”
in the 1970s, it was — along with other areas of public life — under the political control
of the Communist Party of Czechoslovakia (KSC). The party had only just excluded
the reformists after the Prague Spring movement and Soviet-led intervention in 1968.
The KSC had to secure the predictability of media, banning several periodicals, ap-
pointing new editors to the media, calling for “voluntary discipline” (self-censorship)
of journalists: “After a period of not knowing what might be published tomorrow
(...),in an ideal normalised setting, from the point of view of the rulers, all outcomes
are intended, desirable, and certain.“ (Williams, 1997, pp. 41, 227) In other words,
the society that attempted democratisation in 1968 was “normalised” into totalitarian
communism.

The state policy towards media was a part of the totalitarian rule of ideology
among every aspect of society, covering all vital aspects of men’s existence to which
everyone is supposed to adhere, at least passively. (Gleason, 1995, p. 124). The central
group (the party) establishes the limits of permitted knowledge — the party has high-
ranked officials responsible for decisions regarding publication of the most significant
daily news items and instructions to editors in chief, telling them what news they have
to make public, and how they are to comment on it. (Kaplan, 1987, p. 161)

In totalitarian regimes following the Soviet model, the specific role of media in
society was defined. The state had a monopoly on broadcasting; newspapers were
published by institutions approved by the regime (unions etc.), and no private media
were allowed. In the contemporary theory, also taught at universities preparing future
journalists, the media were addressed as “means of mass information and propagan-
da” and they had the task to serve the socialistic political elites and were controlled
by a state office (under the communist party) who dictated the content of the media
(Serafinova & Vatral, 2005, p. 146). “Socialist journalism” had to rely on ideas of Mar-
xism-Leninism and actively support the fulfilling of aims which are set for all people
by the communist party. (Majchrak, 1975, p. 15—16). Similarly, the contemporary
theory of radio news in the communist regime, drawing on Vladimir Ilyich Lenin’s
views of broadcasting, claims that the function of radio broadcasting is not just to in-
form, but also to agitate and organise — and reporters have to be “educated in Marxist
worldview.” (Sand, 1985, p. 3, 14, 46).



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

In such a regime, the power group and its apparatus considered journalists, pro-
ducers of culture and social scientists as “their” subordinate employees and the in-
stitutions they worked for as their directly instructed detachments. The heads of mass
media were responsible for maintaining the party line, becoming thus self-censors.
(Kaplan, 1987, p. 160-161)

The elites of the communist party instructed the editors of the major media on
a weekly basis what they have to, can or cannot inform about. Even the extent of the
publicity of certain events was prescribed, and then controlled, by the state office,
with possible sanctions to the editors in instances of not following these instructions.
(Koncelik, Veceta & Orsag, 2010, p. 210)

The communist party had institutional control over all of the media, and the
regime even made censorship legal again by suspending the previous abolishment
of censorship. (Drgonec, 2008, p. 37) The official censorship offices were first called
the Central Publication Office, later the Slovak Office for the Press and Information
and Czech Office for the Press and Information, and since 1980 the Federal Office for
the Press and Information. The party used the media for extensive propaganda cam-
paigns — covering and constantly repeating the party congress resolutions and stress-
ing their historical significance. (Kaplan, 1987, p. 21)

After the Soviet-led military intervention in 1968, the state-owned Czechoslovak
Radio, which the Slovak Radio was a part of, was “cleansed” by the pro-Soviet regime
of more than one third of its employees (more than 800 people) politically unreliable
for the conservative communists who took over power, and broadcasting was exten-
sively used for propaganda of the Marxism-Leninism policy of the communist party
and also propaganda against the opposition in exile. (Koncelik, VeCeta & Orsag,
2010, p. 235-236) Moreover,

some employees and reporters emigrated. There are records of this happening
in the Radio, from which 37 people “escaped across the border.” (Jenc¢a, 2009, p. 135)

Radio had to promote the policy of normalisation. There were programmes de-
fending the military intervention trying to persuade the general public and even later
on, when the propaganda was less intense, radio broadcasting still defended the poli-
cy of the communist party. (Draxler, 1996, p. 8) Even Jan Risko, the communist politi-
cian and the director of the Czechoslovak Radio in 1970—-1989, was very open about
this in a publication on the 60th anniversary of radio broadcasting:

Nowadays radio broadcasting is a people’s democratic institution. It is a ra-
dio for the working masses. For the last 35 years, the radio has been exis-
tentially connected to socialism. The radio, which started in February 1948,
stood on the positions of socialism, on the side of the people and the work-
ing class, and under the control of the Communist Party of Czechoslovakia
as a significant part of the socialistic construction of Czechoslovakia, a part
of its formation and the education of the new socialist man, of cultural re-
volution.

(RiSko, undated, p. 198)



Medialni studia / Media Studies 1/2017

By the end of the 1980s, people were no longer afraid of mass terror and, thus,
there finally came a general assault on all government power. (Courtois, 1999, p. 450)
The solidarity movement in Poland, Gorbachev’s policies of glasnost and perestroika,
and eventually the fall of the Berlin Wall created a context for the political changes
also in other Central- and East-European countries ruled by pro-Soviet communists.

Literature on the Slovak media does not describe the situation during the Revo-
lution inside the media. Serafinova and Vatral (2005) overview only the basic facts
of the transformation, but not offer more detailed information about how the revolu-
tion and its aftermath looked like in the media. Czech literature about the Czechoslo-
vak Radio says that, due to a different extent of independence, some media informed
of the Revolution from an early stage, while others hadn’t reacted until a few days
later.

The state-owned broadcasting media started to inform the public about the
events of the 17 November only on 20 November, when the employees of the radio
were already protesting against disinformation (Bednarik, Jirdk & Kopplova, p. 367)
The Revolution itself in the Czechoslovak Radio in Slovakia (hereinafter only as the
Slovak Radio) is not described in relevant literature on Slovak media. Some remarks
have been made by Imrich Jenca, a long-time radio employee and an academic. He
claims that information on the first demonstrations appeared on the 18 November,
but it was ideological and reported the event as anti-socialist, and proclaimed just the
high number of the arrested people. The employees of the radio supported the general
strike on 22 November, when the Coordination Committee of the VPN (Verejnost proti
ndsiliu, i.e. People Against Violence — the main revolutionary movement in Slovakia)
in the Slovak Radio in Bratislava organised a protest meeting. (Jenca, 2009, p. 144)
The research part of this article is bringing some more new information about this
meeting.

2.2 After the Revolution

The end of the communist rule was followed by rapid efforts to re-create democratic
political life, re-pluralise politics, and to reorient the style of work of existing institu-
tions and to shift to a market economy. (Wolchik, 1997, p. 208-209)

The media underwent the same processes. The revolution weakened the depen-
dency of the media on the state and the communist party lost its influence and the
censorship was avoided.

Two entirely different systems had encountered. Journalists — raised and educa-
ted in totalitarian communism and trained to serve the party by spreading ideology —
found themselves in a system without a ruling party and without a single truth or
a narrative approved by an authority. They had suddenly gained independence. Seve-
ral authors indicated that immediately after the fall of the totalitarian regime and be-
fore new leaders could impose any new order, there was a moment of absolute free-
dom. A study from Sodertdorn University College in Sweden applied the theory of
German “Die Wende” (the period of change as a journalistic vacuum without any con-
trol from a party or owners) on six journalists from Eastern Germany. The authors of
the study concluded that this era represents a unique part of mass-media history
when journalists experienced a euphoric situation without any regulations and the

9



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

researchers drew it as the more democratic form of organisation in media; the “third
way” in between state-regulated and market-regulated media systems. (Andersson
& Westin, 2009, p. 39 — 41). This partially inspired one of the questions in our re-
search: Was in the Slovak radio a moment without any regulations after the Revolu-
tion?

Naturally, there was an explosion in publishing after the abolition of censorship,
as multiplicity of viewpoints began to emerge. (Courtois, 1999, p. 451) The main
trends of the transformation in the early 1990s in Slovakia may be described as pri-
vatisation, emancipation, politicisation, commercialisation, concentration, interna-
tionalisation and tabloidization. (Brecka, Ondrasik, & Keklak, 2010, p. 9) These seven
trends are connected to private media mostly, but none of them is specific and typical
for public service radio (although emancipation, history of politicisation and tabloi-
dization may be applicable).

One important moment for the transformation process in whole society and
subsequently in media as well was the cleansing of the communists:

When one wishes to set up democracy and the rule of law, what can be
done with the previous leaders and their assistants, particularly when they
were so numerous and the state apparatus was so vast?

(Courtois, 1999, p. 450)

Questions like these had no simple answers. However, the media in transition
had to deal with them very quickly. Even in Slovak Radio, the communist editors and
managers were dismissed as early as in 1989. Nevertheless, not all of the party mem-
bers had to leave; on the contrary, some of them became new editors or managers
and had substantial influence on the transformation. This article documents some of
these changes.

The Slovak Radio underwent a change in the programme structure: propaganda
broadcasting was abolished, new discussion programmes were introduced and the
new main news programme RadioZurnal replaced the old Rozhlasové noviny (Radio
News). (Jenca, 2009, p. 145)

According to Hallin & Mancini criteria (2008, p. 97), the Slovak media system
followed the liberal (North-Atlantic) model that is described by domination of the
market (minimal state regulation), strong professionalisation of journalism with self-
regulation and neutral commercial media with information-oriented journalism (in
contrast to opinion-oriented journalism in different models).

Nevertheless, in Slovakia the public-service radio broadcaster remained strong
for many years after the first commercial radios entered the market. The strong posi-
tion of public service broadcasting is typical for another model of media systems: the
democratic-corporatist model, geographically described as North-Central European.
This model is also closer to Czech and Slovak media historically as until 1938 we had
been part of the region with a democratic-corporatist tradition, together with Austria.
(Trampota & Jirdk, in Hallin & Mancini, 2008, p. 15) The question of which Hallin
and Mancini model Slovakia transformed into is complicated even more with the
1990s era of “wild deregulation” and the rule of Vladimir Meciar governments.

10



Medialni studia / Media Studies 1/2017

This article is trying to shed a light on thoughts and values that — immediately
after the “Velvet Revolution” in November and December of 1989 and in the early
1990s — inspired the people who started the transformation of Slovak Radio.

3. Method

This research is a part of larger research using the method of oral history to describe
the Revolution of 1989 and following transformation of the media in former
Czechoslovakia. This paper is a partial result, not the final outcome of the whole re-
search project; there will be more people interviewed, not just from the radio, but also
from the press and television for the final outcomes. For this text, we conducted 5 in-
terviews, inspired by the method of oral history and analysed the qualitative data by
using a phenomenological analysis, typical for qualitative in-depth interviews. The
reasons for this specific combination of methods are the following.

Oral history is a qualitative research method used by contemporary historians
and researchers of cultural studies scholars which can help researchers to understand
major social shifts, by examining how new experiences are interpreted by individuals.
The researcher can get close to the experiences and the views of respondents about
their life stories or an event in which they took part. (Roberts, 2002, cited in Batty
2009, p. 110) Alessandro Portelli, one of the founders of oral history, notes that such
a history approach is interested not merely in ‘facts’ but in the participant's perception
of what is true (Portelli, 1981, cited in Roberts, 2002, p. 105). According to Portelli,
“oral sources are credible, oral sources are not objective.” This of course applies to
every source.” (Portelli, 1998, p. 68) The most important part of this method is the
respondent’s memory and their point of view on historical events.

The main criticism of oral history is focused on the actual reliability of memory.
According to Hobsbawm, interviewees have tendency to exaggerate and misremem-
ber events. (Hobsbawm, 1997, p. 206) Historian Paul Thompson claims that the me-
mory process depends on the personal interest in the subject, not only on individual
comprehension. Memory is therefore much more accurate when it matches an indi-
vidual’s social interest and need (Thomson, 2000, cited in Batty 2009, p. 111)

As it is typical for oral-history, the interviews were not structured and the ques-
tions were not prepared in advance, enabling the participants to speak freely on the
topic.

Each participant was interviewed in a session lasting on average 90 minutes.
We did not stop the narrator’s speech often intending to let them tell us everything
they remembered. The founder of Czech oral history Miroslav Vanék and his col-
league claim that it is important to ask open questions (e.g. why? how? etc.) as this
could encourage their memory and they should start to explain their side of the story.
(Vanék & Mticke, 2015, p.167)

We conducted all the interviews in person, recorded the audio part of the inter-
view and transcribed it. Though the plan is to conduct two interviews with each par-
ticipant, in this study, we focus on the first interviews only since the second interviews
might be focused on specific issues which are not covered by this paper. For this rea-
son, we did not apply methods of analysing data typical for oral historians (such as

11



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

grounded theory). Instead, the interviews were analysed using the phenomenological
approach, which is suitable for inquiries into the individuals’ personal experiences and
their own views on a specific phenomenon or event. And the information is collected
by long in-depth interviews with a small number of participants (typically fewer than
10), who experienced the event directly (not just observed it from a distance). (Cress-
well, 1998, p. 54-55, 86, 122) In the phenomenological analysis, the role of the re-
searcher is to identify significant statements, deduce themes from them, and then to
write a narrative-descriptional text about these topics, focused on what and how the
participants experienced, and to identify the essence and meaning of these experi-
ences. (Cresswell, 1998, p. 207, 223) This method of data analysis — more extensively
described in previous work of one of the authors of this study (Handk, 2016, p. 254-
255) — was applied on the in-depth interviews. The themes that emerged from the in-
terviews are chronologically displayed as titles of chapters and subchapters. Significant
statements are quoted in the text. A common essence of these experiences is identified
in the conclusion, as well as the researchers’ interpretations of their meaning.

The limits of these methods are linked with its clear and admitted subjectivity
on several levels; the subjectivity of the views of the participants and the possible sub-
jectivity of the researchers analysis. Some of the participants were members of the
communist party, some were active in the opposition movement VPN, and they can
have a tendency to emphasise or downplay actions by the political movements, or
ideologically misinterpret (or even misremember) certain meanings. Our response
to this risk is a balance between members and non-members among the participants.

3.1. Participants

We interviewed journalists who were — before the revolution — members of the com-
munist party and journalists that refused to become members; and journalists staying
— during and after the revolution — apolitical as well as those who took part in the
VPN revolutionary movement. One of the sampling criteria was the period of their
journalistic career: we interviewed journalists who served in the Slovak Radio before
1989, during the revolution and after 1989 during the transformation process and,
therefore, had to have complex experience of the examined period, being thus able
to compare the previous regime with the new one. The specialisation of the inter-
viewed journalists is divergent: the sample includes journalists covering politics, fo-
reign news, science, and also an author of broadcasting related to automobile jour-
nalism and literary genres.

e Viliam Roth (born in 1941) had been an employee of the Czechoslovak Radio
since 1967. He worked as a foreign policy reporter and commentator. He was
also a member of the Bureau of the Czechoslovak Union of Journalists. In De-
cember 1989, he became a minister without a portfolio in the short-lived first
Czechoslovak government. In 1990, he was the first director of the Czechoslo-
vak Radio after the revolution. He was not a member of the communist party.

e Michal TvaroZek (born in 1942) had been a radio journalist since 1968. Until
1989, he was specialised in science and technology. In 1990, he co-founded,
and later led the main public-service radio news programme Radiozurnal. He
was a founder and host of several radio discussion programmes, and he also

12



Medialni studia / Media Studies 1/2017

worked in the main public-service radio station, the Slovak Radio, until April
2016. First, he was apolitical, but later he joined the communist party, because
it was a requirement for becoming an editor.

e Lubo§ Machaj (born in 1954) worked at the Slovak Radio as a journalist in the
programme Pozor, zakruta! (Attention, corner!) and in the literary newsroom,
working on radio dramas. In 1989, he was a member of VPN in Slovak Radio.
In 2003, he served as the Radio Programme Director of the Slovak Radio.

o Ivan Mjartan (born in 1958) worked as a reporter at the foreign desk, covering
Gorbachev's policies and the relations between the USSR and the USA. After
the revolution, he was appointed as the first editor in chief of Radiozurnal, the
new main news programme. He was also responsible for the selection of re-
porters in this programme. He was a member of the communist party.

e Michal Berko was an employee of Czechoslovak Radio since 1971; he was
a member of the newsroom. In 1989, he became a member of VPN and after
personnel changes he was deputy director of Slovak Radio. In March 1990,
he founded the new programme Radiozurndl, and was responsible for the
whole concept.

4. The 1989 Revolution in the Slovak Radio

The change from a totalitarian propagandist radio institution into one which was pro-
democratic happened very quickly at the Slovak Radio. However, the institution did
not change itself. The people, the employees of the radio, had to step out of the long-
lived routine and act. The following chapter describes the revolutionary events and
the necessary context.

4.1. Before the Revolution: Party-membership, Self-censorship, Feeling the
Change Coming

In the late 1980s, many of the Slovak Radio employees were members of the com-
munist party. Viliam Roth, not a party member, estimates that about sixty percentof
all employees were communists. According to Roth, only the party members were al-
lowed to be promoted to editors or managers. “We could work, create, but not be-
come a chief. I have never been a chief of anything.”

Michal TvarozZek, who started working at the Radio just before the invasion in
1968, confirms that. First, he was not a communist, and he claims he was avoiding
membership until 1983 or 1984 as lot of his relatives were imprisoned as opponents
of communism. But then, he was about to become an editor of the science and tech-
nology newsroom and so he was told to join the party. He claims he felt ashamed
among his family members for being a communist.

Ivan Mjartan studied in Moscow and, according to his words, the party offered
membership to every Czechoslovak student in the USSR. He stayed in the party until
1989. However, he does not think he had any kind of privilege compared to those
who were not members. “I had a colleague who was not a member and the only di-
sadvantage he had was that probably more of his journeys abroad were not approved.
But there was no other advantage or disadvantage.”

13



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

Lubos$ Machaj, one of the founders of the VPN movement within the Slovak Ra-
dio in 1989, says that there was pressure on those people who were on-air to become
members of the communist party. “They tried to force me and I tried to avoid it in
many ways.”

Michal Berko was not a member of the communist party. He became a member
of VPN in 1989. The Slovak Radio also published some works by journalists who were
excluded from the profession during normalisation; the so-called generation of ‘68.
They were not allowed to publish anything under their real names. L.ubos§ Machaj says
that he knew that some of these former journalists were writing radio dramas under
pseudonyms.

Viliam Roth says that, in comparison to other media, in the Slovak Radio there
was a quite “relaxed” atmosphere. He claims that members and non-members of the
communist party had to co-operate as professional relations mattered more than the
party-membership at the Slovak Radio. “Those party members in charge were depen-
dent on non-members, who were often more talented reporters. When they sent us
a new, politically suitable editor, but he wasn’t skilled professionally at all. If he didn’t
want to fail, he had to let everybody work. He could give orders, but in cultivated way
with not that much ideology.”

4.1.1. Censorship and Self-censorship
The older interviewees remember the strict censorship regime following the invasion
in 1968. Michal Tvarozek:

“Every moment of excitement, when I felt the need to let it out, was ab-
sorbed by — not exactly self-censorship — but something similar coming
from the upper floors. We knew how it should be done, that certain barriers
exist and that it’s non-crossable. Of course, I would not directly write that
the resolution of the party is just nonsense, but even if I would attack it
a little in some other way, the programme would never be broadcast, be-
cause it had to be approved before that, and moreover I would be under
pressure for doing so.”

Michal Tvarozek, working in the radio since 1968, remembers that during the
start of normalisation, the censorship had two stages and it could not be avoided. The
first stage was an editor, the second was a deputy editor-in-chief, and, if necessary,
there was also an editor-in-chief reading the text or listening to the programme
recording before broadcasting. In the early 1970s, the first stage, according to Michal
Tvarozek, was a political censor, appointed by the official state censorship office, con-
trolled by the communist party. “He had a huge office, he called me in and I had to
read him what I wrote. He said — this sentence again; no, this is not going to be there,
cut it out. When he was in a mood for reading, I got my text back marked red and
I had to change it accordingly.”

Those who started their careers in the late 1970s or 1980s remember mostly
self-censorship, or control from the more experienced reporters responsible for the
ideology. The respondents agree that self-censorship worked, because in case it would

14



Medialni studia / Media Studies 1/2017

not, there was the real censorship. “It was still the regime of one political party, ev-
erything was read in advance and censored,” Viliam Roth says.

Moreover, the pressures of the censorship depended also on the personality of
the censor.

Lubos§ Machaj:

“We had an editor-in-chief who had to approve everything and he did not
only check the professional standards. Fortunately, our chief Vlado Brychta
focused more on the profession, but of course there were also ideological
issues — this is sensitive, we could have problems with that. So we had built
self-censorship — everybody knew how far we could go. Direct criticism
was not possible, especially not of the ideology. We could afford small criti-
cism — in our programme it was for instance holes in the roads. But not if
it could lead to the party apparatus.”

Ivan Mjartan also recalls an editor who had to approve every piece of content
before its broadcast. “An intelligent person could sense where was the line of what
we are allowed to do. But we could say something in between the lines.”

Several journalists claim that they were able to express opinions or inform of
something that was not “ideologically correct” when it was done indirectly, “in be-
tween the lines” or by quoting an official. For example, in science news, they could
inform about Western inventions if they created a fictional quote from a Soviet news-
paper. “We said that in Western Germany they invented this and this, as a Soviet
newspaper already informed. We made it up, but the censor was blinded by this,”
Michal TvaroZek remarks. Also Ivan Mjartan used this strategy, quoting the highest
authority that could not be questioned — the leader of Soviet communists: “I was
lucky because I covered a good topic. Russian-American relations were getting better,
Gorbachev gave me legitimacy and I could not imagine being sanctioned for repro-
ducing his words.”

Viliam Roth explains the “in between the lines” strategy on an example: the nu-
clear catastrophe in Chernobyl, about which media in the pro-Soviet bloc could not
inform. “We told the listeners in allegories, through other words, that maybe our nu-
clear agency will inform about some kind of accident tomorrow. At least we did not
keep it secret. We could not — people already knew of it from foreign radio broadcasts
from Vienna.”

4.1.2 Feeling the Change Coming

All of the interviewed agreed that they knew the change was going to come soon and
that the rule of the communist party was going to be over soon. They described the
atmosphere of Gorbachev’s glasnost and perestroika. Ivan Mjartan was a Russian-
speaking reporter at the foreign desk, covering Gorbachev’s policies and the relation-
ship between the USSR and the USA. He notes that journalists at foreign desk had
all the information on the events in Moscow and it even lead to the undermining the
self-censorship. He was also allowed to travel to cover the Gorbachev—Reagan sum-
mits, and in 1988, the Slovak Radio sent him for a one-month exchange to Morocco.

15



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

“As foreign journalists, we were giving lectures on the relationship between the West
and the East. I was young and excited about the change in Russia. I gave a lecture at
the Ministry of Finance. I started using Gorbachev’s words, such as the desire for
change or freedom. People clapped, but a man in a red tie came to tell me to not even
come back to the radio. When I showed up, right at the door there was message for
me: the director is expecting you.” Mjartan says that he was sanctioned and he thinks
that this excluded him from a list of candidates for the position of a correspondent in
Paris. But he adds that in the broadcasting by the end of the 1980s, “I was free to
broadcast whatever I wanted, thanks to Gorbachev.” Michal Berko claims that mem-
bers of party were also dissatisfied with the situation before 1989. “Everyone was
complaining, everyone wanted some kind of change and somehow the regime had
to find some way how to be more open...”

Viliam Roth could travel abroad thanks to his position of senior reporter at the
foreign desk. He was in Warsaw in September 1989 and he witnessed dissidents at
an official meeting claiming publicly that the post-war bipolar division of Europe was
not fair and that it has come to an end. “So yes, I saw it coming, definitely.” Similarly
Lubo$ Machaj noticed the change coming because of the events abroad. “When the
regime was falling in Hungary, the Berlin wall fell, we knew it was coming.”

Michal Tvarozek says that even when the regimes were falling apart in the other
states, the censorship in radio still functioned, and the atmosphere of glasnost and
perestroika did not liberalise it. “Everybody will tell you that they felt the change com-
ing. The political elites put even more pressure on censorship and insisted on strict
party-line broadcasting.”

4.2. Disinformation, Protests and Revolutionary Activities

As literature documented, the radio was not broadcasting the news from the revolu-
tionary events from the start (Suk, 2003, p. 39). According to L.ubo§ Machaj, who
joined VPN and became radio-revolutionary, “it was not easy to broadcast the truth
about the events because there were all the old structures.”

Michal Berko says the atmosphere in the society had changed, and the demon-
strations started, but in the Slovak Radio, “there was dead silence. People spoke on
corridors, but the main newsroom was absolutely political. Maybe 88 percent of them
were communists.”

When it became obvious that the revolution had started, the management did
not even allow information on these events to be broadcasted, so employees organ-
ised an opposition movement within the Slovak Radio. As VPN was founded, people
started to establish VPN cells in their institutions, including the Slovak Radio. “I can
tell that the most important people of VPN in the Slovak Radio were artists. Stano
Radic, L.ubos Machaj and some others... two or three directors. But some communists,
too.” Michal Berko also remembers the main newsroom and also the propaganda
editors did not know about the VPN collective forming inside the radio building. Ac-
cording to him, they were too political. He also claims that he was the only one from
the Slovak Radio’s main newsroom who became a member of VPN. He was
a spokesman and had the first official conversations with the radio director.

Lubo$ Machaj knew authors and actors from the radio drama department.

16



Medialni studia / Media Studies 1/2017

“They asked who is going to be in VPN. Communists? Not really. I was not a commu-
nist, and I had contacts with artists in dissent, so that is why I happened to be in VPN.”
Lubo$ Machaj does not describe VPN as a stable political force or a party. “VPN was
just about a meeting of people who wanted some kind of change.” But for a while,
during the revolution, VPN was making important decisions — even personal deci-
sions regarding management.

In the first days of the revolution there was an information blockade, especially
in television and radio. The media informed on the events only in very limited way.
The interviewed Slovak Radio employees remember a protest against disinformation
achieving true broadcasting from the general protests.

The memories of those interviewed differ. One of the VPN members, T.ubos$
Machaj, does not remember the exact date, only the meeting itself. “We organised
a big meeting with people where we told them that we are on the side of the revolu-
tion.”

Michal Tvarozek says that some people were about to meet with actors (repre-
senting the revolutionary forces) in a pub just next to the radio building: “The old ra-
dio management said that whoever will go there will be fired. But we went there and
listened.” Michal Tvarozek thinks that nobody lost their job because the radio man-
agement did not have time to do it as it was forced to resign just several days later.
During the protest, another VPN member Michal Berko had discussions with the
management of Slovak Radio:

“Meanwhile, Stano Radi¢ and others had organised an alarming, big
protest meeting of radio workers... everybody went out with flags and
protested against the radio management that did not allow us to inform
on what is going on in Prague. They wanted to change things. We as radio
workers could not hide what was going on in this country.”

Not everybody attended the protest. Ivan Mjartan: “I did not take part in this
protest, although I knew about it. It was not a concern of the reporters at foreign desk,
it was about those within the domestic news; they needed the chief of domestic news
to be changed, and that is what happened. We did not take part personally, but I think
ninety nine percent of the radio employees supported this; to broadcast the truth.”
However, Ivan Mjartan does not think that the broadcasting of the truth resulted from
the protest. “The whole society created massive pressure. It was like a tsunami and
I cannot imagine the editor standing against it. Accept that this is what people want,
or just quit your job.” He claims that people in the Slovak Radio were “living the revo-
lution”; they were among the first institutions that joined the general strike — much
sooner than the more ideological television newsrooms.

According to Michal Tvarozek, some employees reacted and tried to set up VPN
broadcasting to broadcast the meetings live. “I am not sure whether the first attempt
worked, I think they only recorded it. But then they did long live broadcastings of the
meetings and also discussions.” Michal Tvarozek estimates that this happened one
week after 17 November.

17



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

4.2.1. Conflict with the People’s Militia
According to witnesses, the transformation process in the Slovak Radio was peaceful.
Michal Berko remembers one moment of conflict with members of the communist
People's Militia, also called “the armed fist of the working class.” The Slovak Radio
building, the inverted pyramid, was one of the centres of their organisation. Lubo$
Machaj remembers: “We knew there were militias, there was a storage place for wea-
pons in the radio building. We knew that they were ready to act.” Lubo§ Machaj was
later told by his colleagues, militia ex-members, about details. “They told me that they
had orders to be ready to grab weapons and capture the radio building. They even
showed me the machine gun positions.”

According to Michal Berko, who was spokesman of VPN, the militias were ready
to arrest revolutionary-minded employees:

“There was information that a special force unit has to destroy VPN, in-
cluding the people in radio and television. So I went to see those colleagues
that were members of the militia and then I found out that they were in the
basement where they held weapons, dressed in militia uniforms. All of
them were sitting in that room wearing these uniforms and their comman-
der told me: We are going to arrest you.”

Ivan Mjartan, who was member of the communist party, claims that he was not part
of the People’s Militia. “I only know they had funny uniforms with funny hats. I have
never been in the militia, I do not know who was and I do not care. If I would have
known in 1989 that somebody took part in this militia activity,  would be very vulgar
to this person. I think these people got rid of the uniforms very soon and pretended
this never happened.”

In the end, the militia did not arrest anyone and on 22 November the leaders of the
communist party withdrew the armed forces of the People’s Militia.

4.3. A Quick Cleansing: Changing the Editors and Management
All those interviewed remembered one important event: that the employees of the
Slovak Radio organised a referendum; a vote on their management. After the protest
in front of the radio building, the VPN members and their supporters wanted to force
the communists in the radio management to step down. “We said: no violence, no
blood. It had to work in a democratic way, so we voted on them. We made the voting
lists; around ten names; director Bejda, chief of propaganda, Daniel, chief of the eco-
nomic section, Mily, chief of news section etc. And there was a question: Do you trust
these people or not? This vote made the true revolution at Slovak Radio. They all
failed.” Michal Berko also remembers how the VPN went to announce the result to
their chiefs. According to him, nobody from the news departments, neither foreign,
nor domestic, dared to do it. Only VPN “artists” — people from the radio drama de-
partment — Stanislav Radic¢, LLubo§ Machaj and others did it.

Not everybody took part in the vote. Ivan Mjartan strongly disagreed with ex-
cluding his colleagues. “I am an opponent to the collective guilt principle. We all lived
in a certain period, we all tried to live in the system. Nobody was satisfied with it.

18



Medialni studia / Media Studies 1/2017

Somebody showed it just between the lines, some openly, some were a dissident and
suffered a lot, but I don’t judge people just because the positions they had. If you can-
not prove that a person hurt people or destroyed somebody s life then for me the
person is a normal inhabitant of this country.” According to Ivan Mjartan, the vote
drew on “unhealthy revolutionary euphoria” and he would have liked to have seen
the main characters of the system to be punished, not “just those who had to survive
in the system”, so not reporters or editors, but the heads of the system. He claims this
is rather related to his family experience than to his membership in the communist
party. He said his father’s career and life was destroyed after 1968. “I disagree with
destroying the whole generation; the mass lynch. I'm not lynching anyone.”

The protest and the vote were not the only revolutionary activities. The VPN fac-
tion of Slovak Radio had meetings and discussions regularly. According to Michal
Berko, they negotiated with the director of the Slovak Radio and with other directors
of sections:

“[A]nd then there was the biggest programme board and director Bejda
[Director of the Slovak Radio] who openly declared that he was offering me
the job of chief editor of the news, then he offers me a job as a programme
director and I refused everything. Because I said that we were not there to
get new positions; we wanted to start a change in the radio.”

After the vote, some of the communists among the editors and reporters left
their jobs voluntarily. Ivan Mjartan claims: “I don’t know why they left. I know there
were many people from management and from the propaganda section.” His superior,
the chief of the foreign desk, resigned, and the former correspondent in Moscow as
well. Michal Berko remembers that the change of the regime was for some people,
notably for the communists, unbearable. “There was a woman from news department,
she was such a dedicated communist that she fell sick and had to be hospitalised. An-
other one that wrote poems about the communist party, she fainted as well.” Michal
Tvarozek has similar memories. “Some were not able not make it, personally. The
times had changed and they had skeletons in their closets. They knew they were going
to be the next ones to leave anyway.”

According to LLubo§ Machaj, there were people at the Slovak Radio who were
directed by the StB (the state security service) and by the party. “They knew it was
over and they left. It was self-directed process. Those people did not resist. No violence
or arrests were needed. They understood. Part of them left, part of them adapted.” He
estimates only around 10 to 15 people left their jobs at Slovak Radio, while

some people from VPN wanted to fire the other communists as well. “I said we
had no mandate to do that. How would we cancel their valid job contracts?”

Ivan Mjartan was a party member, so naturally he did not like the idea of giving
notice to all communists. “If we would apply the principle of collective guilt, meaning
all members of the party out of their jobs, the state would stop working, the hospitals
— everything we need for a normal life — and also in the radio there would be very few
people to maintain broadcasting.” Ivan Mjartan says that some people left the job
with tears in their eyes, and, in his view, not all of the notices given to people were

19



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

justified. “I had a colleague who was really a good professional, he was at the foreign
desk with me; he was preparing for the job of a correspondent in New York. I don’t
know whom he hurt or what.”

Michal Tvarozek’s experience with people who lost their jobs at the Slovak Ra-
dio was very different from the one described by L.ubo$§ Machaj. While Machaj worked
in the non-political fields of radio drama and the automobile programme, Michal
TvaroZek claims that from the political news, probably half of the employees left. As
reporters are concerned, they mostly did not lose their positions immediately after
the revolution, but changes on this level were connected to abolishment of whole de-
partments (of propaganda and domestic news) and their replacement by the com-
pletely new radio news programme RadioZurnal. This programme, had recreated the
newsroom, with the vast majority of reporters having to undergo a selection process.
Since this happened later, in 1990, it is further described in the chapter on transfor-
mation.

4.3.1. New Directors

Everything was changing quickly in society, politics and in radio as well. When the
old directors lost their jobs, someone new had to take their place. According to Liubo$
Machaj from VPN, the process of selecting new editors had democratic features.
Some of the new editors replacing those who left were elected by the team of repor-
ters. “There was no other way at that time. Only after the new director Stefko was ap-
pointed later, he chose the management. But before that, from the start, those people
were approved at a meeting.”

One of the most interesting parts was the selection of the new director of the
entire Slovak Radio institution. In December, Viliam Roth became the Director of the
Slovak Radio, "Two days before Christmas Eve, on Friday, eight men came to see me,
they were from the radio VPN and they asked me to take the lead role at the radio.”
He was the director only for 3 weeks. On 12 January, the new minister of culture
Ladislav Chudik approached the radio building with the new director Vladimir Stefko.
According to Roth’s memory, people did not like the change. The vestibule of the in-
verted pyramid was full of radio employees, “so they stood up into their way and said,
‘minister, we finally had the director from our people, which has not been possible
for years...”” After all, Vladimir Stefko, who was previously a member of the commu-
nist party, became the new official director. Ernest Weidler and Michal Berko became
deputy directors. Ivan Mjartan recalls: “The change came with new people in charge.
Michal Berko, who was my colleague from the same office, became the deputy direc-
tor. There was a new guy as the chief of news. It was like a fresh breath.” Ivan Mjartan
says that they thought about changes in broadcasting from the first day of having
new people in charge. They wanted to change the form and the content. “The news
before was artificial, controlled, full of speechifying officials. A few days after the per-
sonnel changes, we started to work on the new forms.”

Later, Ivan Mjartan was appointed as the editor-in-chief of Rddiozurnal, the new
main news programme. He was selected by his former colleague Michal Berko.

20



Medialni studia / Media Studies 1/2017

4.3.2. The Moment of Absolute Freedom?

Inspired by the research of Swedish researchers (Andersson & Westin, 2009), we
asked whether there was a moment of freedom empowering journalists to say on air
absolutely anything they wanted. All the respondents agreed that there was such
a moment. Ivan Mjartan says the context is very important: “The revolution is one
thing and another thing is what we do afterwards. We had a communist party that
nobody respected anymore, and we had two civic movements that just connected the
people against the previous regime. After the fall of the regime, they had no potential
for progress. In these civic movements, there were liberals as well as Christian-con-
servatives, social democrats and even nationalists. New political parties started to
emerge quickly, like in a normal pluralist society. They realised that free elections were
coming, and from friends who met in VPN, many people became political adversaries
and this caused the end of their friendships.”

In this situation of ultimate chaos in society, the journalists in the radio had to
broadcast the news. Michal Tvarozek claims that there was a euphoric moment when
everything was possible, because the established institutions of the regime, state and
society, seized respect.

“In this period, one did what he felt, without a need for blessing from any
institution; they were all discredited. We didn’t care about the institutions,
especially after abolishing the section about the leading role of the com-
munist party in the constitution. We didn’t trust any institution, just our-
selves. But people were inexperienced, searching for something, exploring,
making mistakes. But also, the politics were made on the streets.”

Tvarozek remembers hours of live broadcasts from the meetings that replaced
the established programme structure. The Slovak Radio also broadcasted very long
discussions, often several hours in duration, directly from the VPN office. There was
also a programme called “VPN is broadcasting.”

Later, Ivan Mjartan became the chief of news and he claims that although some
people felt like they could broadcast whatever they wished, anarchy was avoided.

“Of course, there was the euphoria and sometimes we had to restrain it.
I could not tolerate the moment when people stopped thinking and they
thought they could do anything. No, the freedom and an opportunity to
say the truth does not mean you can say whatever. If you speak to millions,
you have to have certain responsibility; to confirm the information ten
times, provide the opinions of all those involved and if there is a claim
against someone, not to broadcast it without their reaction. I insisted on
a very strict discipline in these things. I did not allow the ridicule of a per-
son just because he or she made a mistake or said something clearly
stupid.”

Mjartan says that people outside of his news programme, in radio discussions,
started to broadcast nationalist and extremist views and “things that had no logic”

21



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

and, he claims, he fought against them at the management level. According to Ivan
Mjartan, it was stabilised soon. Also L.ubo$§ Machaj remembers “the moment of eu-
phoria” but, according to his memory, there was no anarchy. Michal Berko saw this
period similarly.

5. Transformation of the News

After personnel changes, the Slovak Radio started to change its programme structure.
The new management tried to employ models from other democratic countries. Most
foreign reporters already knew how the models of broadcasting news worked abroad.
Ivan Mjartan remembers Michal Berko who was inspired by Austrian broadcasting.
Mjartan was also inspired by the historical radio broadcasts of pre-communist, de-
mocratic Czechoslovakia. “In 1924, radio started broadcasting the first news program
called Radiojournal. So, we concluded that the name of the news is going to be Ra-
diozurnal. Not Radio News anymore.” The need to change everything was why they
changed the name of the programme, and they also discussed changing the time of
broadcasting. People were used to listen to the Radio News main programme at
18:30. The decision was not only to change the time, but Michal Berko came with
a more radical idea: to broadcast the main news of the day at 12:00, and to broadcast
it live. “I told Stefko that I want to create a new newsroom that will broadcast live ...
it will be a one-hour Radiozurndl at noon, half an hour in the morning and in the
evening also half an hour. And he said, ‘MiSo, you must be crazy, who will be broad-
casting one whole hour?””

According to Ivan Mjartan, the news was the most important thing to change
for everyone. He discussed the principal change with Michal Berko. “We concluded
that we needed to dismiss the newsroom. Then we founded a new one.” Mjartan says
that the domestic news programme Radio News [Rozhlasové noviny] was the main
news program during the former regime, being a symbol of pro-regime propaganda.
They wanted to show the listeners that everything had changed. Only a few people
from the previous Radio News stayed with Radiozurnal. Ivan Mjartan, who was put
in charge of choosing the new staff, can think of only two reporters who continued
covering domestic news. He organised the selection process to hire reporters of other
sections in radjio.

“I took them to the studio and gave them tasks to find out whether they
can improvise and talk without reading from a paper. We wanted a new
form of broadcasting — and what is truer than direct, live broadcasting?
I wanted people who didn’t need a text approved by the editor to speak
for five or ten minutes, to describe what they see. It was a very strict selec-
tion. I said, ‘put away the papers, imagine there is a ship and a big wave is
coming — describe it to the radio.” Some of them said nothing and left.
From the previous hosts who read the news for years, only one — Jan
Janos$ik — was able tell a story that we all laughed at.”

22



Medialni studia / Media Studies 1/2017

Ivan Mjartan also admits that some people were not selected by this process, but
he selected them because of his personal relations with them. He says the selection
was quick and he knew some of the people for years, for example, reporter Alica
Bielikov4, who covered domestic news years before 1989, “was the person who taught
me to smoke.” He also remembers that there was a lot of work with rebuilding the news
programme so quickly. The Slovak Radio launched the programme Radiozurnal on
5 March, 1990, just three and half months after November 1989. “Sometimes we
worked twenty hours a day, once I didn’t come home for three days. We had to work
a lot with those jingles, I trained the regional reporters. We built a new newsroom in
just a few weeks.” He says everybody worked from the morning until the evening, but
the atmosphere was good; there was no need to raise one’s voice, no sanctions for mis-
takes. Ivan Mjartan claims he asked for higher salaries for the reporters in Radiozurnal,
and the new director said yes, so these reporters were the best-paid people in the radio.

Michal Tvarozek was also a part of this new newsroom and he remembers that
Réadiozurnal at 12:00 had many listeners: “The running time did not matter, the re-
porter came, sat at the microphone, and we aired, I don’t know... a ten or fifteen min-
utes long live broadcast from the National Council, we aired the interviews on the
topics that people wanted.” Ivan Mjartan has the same point of view. The new pro-
gramme RadioZurnal was an immediate success. “People were rushing to listen to us
at twelve, we became the most influential medium, we dictated the public discourse,
we were always the first with topics that newspapers were able to open only the next
day. We communicated directly with ministers, we knew about events before they
had even happened.”

6. Conclusion

The essential aspect of the change at the Slovak Radio, from a totalitarian propagan-
dist channel to a revolutionary, and then later to a standard public-service radio, was
the personal change that took part immediately in November 1989. All of those in-
terviewed agreed that the moment when the members of the old communist mana-
gement of the radio lost their jobs being replaced by new editors and new managers,
was absolutely essential for any further changes. This was achieved not only by exter-
nal pressure on the radio, but also thanks to internal activities such as the protest
meeting and the employees voting against the old management.

The new management was first appointed by a pro-democratic movement inside
the radio — the radio VPN cell — who chose the first director, Viliam Roth. New editors
were also approved internally, from the bottom-up — during the meeting of their fu-
ture subordinates. We interpret this as a moment of democratic ideals applied in the
workplace.

Later, the post-revolutionary management was selected on a higher political le-
vel (VPN central and governmental) and appointed externally, with Vladimir Stefko
being appointed as a new director by the minister of culture. The principle changed
from bottom-up to top-down.

Personal changes in the newsrooms took a longer time. Some communists left
voluntarily and immediately, others only later, in 1990, when the previous newsrooms

23



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

were dissolved, and some stayed and adapted. Those reporters who created the news-
room of the new main news programme Radiozurnal, had to be reselected. The crite-
ria of this selection were not merely political anymore. Even the editor-in-chief was
a former communist, who adapted to a new form of broadcasting.

Another essential aspect of the change was the radical change in the form of
broadcasting. After censorship ceased to exist, all of those interviewed described the
need for live broadcasting instead the previous system where the broadcast was pre-
pared and edited in advance. We interpret this as demonstration of the newly gained
freedom which was also expected by the audience, and that is a reason why the new
live-broadcast news format at Radiozurnal had such a large, immediate success.

One of the research assumptions was also the existence of the moment of the
absolute freedom in-between two regimes when almost anything was possible to
broadcast. Several participants confirmed that broadcasting changed to something
that otherwise would not be possible: the standard programme structure was replaced
by long-lasting live broadcasting from the meetings, and there were also discussions
held for many hours. On the one hand, some of the participants in the research claim
that excesses like nationalism and extremism appeared in the live broadcast as well.
On the other hand, none of the participants spoke about any kind of anarchy as order
and structure was soon brought back. Our interpretation is that this happened be-
cause many experienced journalists kept their jobs and some of them became editors.
Therefore, they were used to structure and they kept certain professional standards:
censorship did not come back, but it was replaced by the professional responsibility
of the editors.

Acknowledgments:
This research is part of GAUK project n. 505616 and it is supported by the project
SVV IKSZ FSV UK 260464.

Lucia Osvaldova is a Ph.D. student at the Institute of Communication Studies and
Journalism, Faculty of Social Sciences, Charles University in Prague. Her doctoral the-
sis topic is concerned with the 1989 Revolution in Slovak and Czech media. Pre-
viously, she received her Bachelor and Master Degrees in mass-media communication
at the University of St. Cyril and Methodius in Trnava. Since 2015, she has worked
at Radiozurnal, the main radio news of Slovak Radio, under the public service broad-
caster Radio and Television Slovakia.

Email: lucka.osvaldova@gmail.com

Peter Hanak is a Ph.D. candidate at the Institute of Communication Studies and
Journalism, Faculty of Social Science, Charles University in Prague. His research in-
terests include relations between power and the media, media regulation and media
law. He received Bachelor and Master degrees in journalism from Comenius Univer-
sity in Bratislava and Bachelor Degree in law from Trnava University. He is a reporter
at Radiozurnal, the main radio news of the Slovak Radio, under the public service
broadcaster Radio and Television Slovakia, having worked there since 2012.

Email: peterhanak1@yahoo.com

24



Medialni studia / Media Studies 1/2017

References

Andersson, A., & Westin, J. (2009). From Party Soldier to Real Journalist. Professional Identity
and Media Systems in Transition. Stockholm: S6dertorn University.

Batty, E. (2009). Reflections on use of oral histories techniques in social research. People, Place
@& Policy Online, 3(2), 109-121.

Bednarik, P., Jiradk, J., & Kopplova, B. (2011). Déjiny ceskych médii od pocitku az do soucasnosti.
Prague: Grada Publishing.

Brecka, S., Ondr4sik, B., & Keklak, R. (2010). Médid a novindri na Slovensku 2010. Bratislava:
Eurokédex.

Courtois, S., Werth, N., Panné, J.L., Paczkowski, A., Bartosek, K., & Margolin, J.L. (1999). The
Black Book of Communism. Crimes, Terror, Repression. Cambridge: Harvard University
Press.

Cresswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing Among Five Tradi-
tions. London: Sage.

Draxler, V. (1996). Slovensky rozhlas v jubilejnom roku 1996. Bratislava: Slovensky rozhlas.

Drgonec, ]. (2008). Zdklady masmedidlneho prdva. Bratislava: Bratislavska vysok4 §kola prava.

Gleason, A. (1995). Totalitarianism. The inner history of the cold war. Cambridge: Harvard Uni-
versity Press.

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2008). Systémy médii v postmodernim svété. Prague: Portal.

Hanak, P. (2016). Kriminalizacia Zurnalistiky: Trestne stihani novinari na Slovensku v eurép-
skej perspektive. Medidini studia, 10(2), 245-264.

Hendl, J. (2008). Kvalitativni vyzkum. Zdkladni teorie, metody a aplikace. Prague: Portal.

Jenca, 1. (2009). Rozhlasové vysielanie na Slovensku. Trnava: Fakulta masmedidlnej komunika-
cie UCM a Slovensky rozhlas.

Kaplan, K. (1987). The Communist Party in Power. A profile of Party Politics in Czechoslovakia.
London: Westview Press.

Koncelik, J., Orsag, P., & Vecera, P. (2010). Déjiny ceskych médii 20. stoleti. Prague: Portal.

Larson, M. A. (2007). Research Design and Strategies. In T. L. Charlton, L.E. Myers, &
R. Sharpless (Eds.), History of Oral history. Foundations and methodology. Plymouth: Row-
man Altamira.

Leavy, P. (2011). Oral History: Understanding Qualitative Research. Oxford: Oxford University
Press.

Majchrak, A. (1975). Zdklady socialistickej Zurnalistiky. Bratislava: Prica.

Portelli, A. (1998). What makes oral history different. In R. Perks, & T. Thompson (Eds.), The
Oral History Reader. London: Routledge.

Rigko, J. (Undated). Ceskoslovensky rozhlas na vindch ¢asu. Prague: Czechoslovak Radio.

Roberts, B. (2002). Biographical Research. Buckingham: Open University Press.

Sand, ]. (1985). Rozhlasové spravodajstvo. Bratislava: Univerzita Komenského.

Serafinova, D., & Vatral, J. (2005). Ndcrt dejin slovenskej Zurnalistiky. Ruzomberok: Katolicka
Univerzita v RuZzomberku.

Suk, J. (2009). Labyrintem revoluce. Aktéti, zdpletky a kfiZovatky jedné politické krize. Praha:
Prostor.

Vaneék, M., & Miicke, P. (2015). Treti strana trojuhelniku. Teorie a praxe ordln{ historie. Prague:
Karolinum.

25



Studies Peter Hanak, Lucia Osvaldova

Williams, K. (1997). The Prague Spring and its aftermath, Czechoslovak politics 1968-1970. Cam-
bridge: Cambridge University Press.

Wolchik, S. L. (1997). Democratization and political participation in Slovakia. In K. Dawisha,
& B. Parrott (Eds.), The Consolidation of Democracy in East-Central Europe. Cambridge:
Cambridge University Press.

Interviews

Interview with Michal Tvarozek conducted by Peter Handk and Lucia Osvaldové4, October
2016

Interview with Viliam Roth conducted by Peter Handk and Lucia Osvaldova, January 2017

Interview with L.ubo$ Machaj conducted by Peter Handk and Lucia Osvaldova, February 2017

Interview with Michal Berko conducted by Peter Hanak and Lucia Osvaldova, February 2017

Interview with Ivan Mjartan conducted by Peter Hanak, February 2017

26



