
60

Ondřej DiblíkStudentská práce / Student paper

MONITORY ČTK ANEB CO ZAJÍMALO 
KOMUNISTICKÝ REŽIM NA VYSÍLÁNÍ  
RÁDIA SVOBODNÁ EVROPA
// Monitors of the Czechoslovak News Agency or What Interested 
the Communist Regime in the Radio Free Europe Broadcasting Station

Ondřej Diblík
FF, Univerzita Palackého v Olomouci

ABSTRACT
In paper ‘Monitors of the Czechoslovak News Agency or What Interested the Communist Regime 
in the Radio Free Europe Broadcasting Station’ analyses the so-called ‘monitors’, i.e., the dai-
ly transcripts of radio broadcasts given by the Western radio stations. The authors of these 
monitors were employees of a special department of the Czechoslovak News Agency, and the  
recipients were a narrow circle of people, mainly from the political and media environment 
of communist Czechoslovakia. Using more than 200 monitors, broadcasted in three historical 
periods, we have analysed the form and, above all, the contents of these monitors and we have 
described, analysed and interpreted what the communist regime and its representatives were so 
interested in regarding the broadcasting of the Radio Free Europe station.

KEYWORDS
Monitors – Czechoslovak News Agency – Radio Free Europe – censorship – communism

1. Úvod
V letech 1948–1989 byly český mediální prostor a kultura obecně pod vlivem cenzury, 
která se stala nástrojem, s jehož pomocí komunistický režim usiloval o dosažení tzv. infor-
mačního monopolu.

Tento informační monopol byl ve sledovaném období s větší či menší úspěšností na-
rušován, a to zevnitř i zvenčí. Takřka po celé sledované období vytvářelo paralelní zdroj  
informací také Rádio Svobodná Evropa (RSE).

Vedle pokusů rušit vysílání Svobodné Evropy se komunistický režim rozhodl RSE vyhlá-
sit ideologický boj. K tomu bylo zapotřebí vysílání stanice mapovat, analyzovat a následně 
vytvářet vhodné propagandisticky účinné strategie boje. 

Informace o vysílání Svobodné Evropy se na stoly úzkého okruhu zainteresovaných 
špiček československého kulturního a politického prostředí dostávaly prostřednictvím 
tzv. monitorů, jejichž výrobu mělo na starosti Zvláštní oddělení působící v Českosloven-
ské tiskové kanceláři.

Tato stať si klade za úkol tyto monitory analyzovat a popsat, co komunistický režim  
a jeho funkcionáře zajímalo na vysílání Rádia Svobodná Evropa, respektive jaký prostor 
autoři monitorů jednotlivým pořadům vysílaným RSE věnovali. 



Mediální Studia / Media Studies I/2014

61

Pro dosažení tohoto cíle využijeme informací získaných v  rámci archivního výzkumu. 
Sesbíraný archivní materiál kvantitativně vyhodnotíme a na jeho základě provedeme ana-
lýzu a interpretaci získaných dat. 

Zpracování a vydání tohoto článku bylo umožněno díky účelové podpoře na specific-
ký vysokoškolský výzkum udělené roku 2013 Univerzitě Palackého v Olomouci Minister-
stvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Tento výzkum se týká tzv. vesmírných závodů, 
které se staly jednou z důležitých složek studené války a jako takové rezonovaly ve svě-
tové, ale samozřejmě také československé mediální sféře.

Právě z tohoto důvodu jsme si jako konkrétní materiál pro analytickou sondu vybrali mo-
nitory Svobodné Evropy pocházející vždy ze 14 dnů následujících po klíčovém okamžiku 
vesmírných závodů. Prvním obdobím jsou dva týdny po vyslání první umělé družice Země 
Sputnik (1957),1 druhým čtrnáct dní po letu prvního člověka do vesmíru (1961)2 a třetím 
dva týdny následující poté, co první člověk stanul na Měsíci (1969).3

S pomocí získaných dat se pokusíme popsat, jaký typ a žánr informací byl pro komunis-
tický režim zajímavý, a jakým informacím naopak autoři monitorů věnovali jen malou nebo 
vůbec žádnou pozornost. Jedním z cílů stati je potvrdit nebo vyvrátit hypotézu, že vesmír-
né závody jako zahraniční události číslo jedna musely v monitorech rezonovat velmi výraz-
ně. 

2. Režim vs. kultura
Po skončení druhé světové války nastal v československém kulturním prostředí proces 
ideologizace,4 který akceleroval a vyvrcholil po únoru 1948. Počátek tohoto procesu 
v mnohém symbolizoval projev ministra informací Václava Kopeckého, jenž prohlásil „vo-
láme mistry kultury“ a vyzval představitele kulturní obce k tomu, aby své umění dali cele 
do služeb státu a vládní politiky (Ješutová 2003: 187). 

Po únoru 1948 se komunistický režim v  žádném případě nespoléhal na dobrou vůli  
a poslušnost představitelů české kulturní obce a zahájil řadu organizačních i dalších kro-
ků, s jejichž pomocí chtěl dosáhnout nejen ideologizace, ale především úplné monopoli-
zace kultury. Tento proces měl zajistit, že se k uším a očím obyvatel ČSR dostanou pou-
ze takové informace, které nebudou v rozporu s politikou a ideologií komunistické strany  
a komunismu, tedy silami, jež si uzurpovaly vedoucí úlohu v životě společnosti a nárokova-
ly si informační monopol a tzv. monopol pravdy (Srov. Kaplan 2008: 259–261).

V praxi to znamenalo, že komunisté museli najít a vytvořit systém, s jehož pomocí by 
bylo možné kulturu ovládat a kontrolovat. Tohoto cíle se snažili dosáhnout za pomoci slo-
žitého soukolí mechanismů, v němž hrály hlavní roli praktiky jako ekonomická kontrola (ze-
státnění) médií a institucí napojených na kulturu nebo personální dohled nad redakcemi  
a zaměstnaneckými kolektivy sdělovacích prostředků, tiskáren, nakladatelství a dalších 
kulturních institucí.

Vedle výše zmíněných nástrojů kontroly kultury měl ovšem režim ještě jeden, který 
sice nebyl na první pohled tak viditelný, ale to mu v žádném případě neubíralo na účin-
nosti. Tímto nástrojem byla cenzura. Cenzura se v komunistickém Československu ne-
omezovala pouze na domácí produkci, ale dohlížela také na regulaci toku informací 

1	 5–18. října 1957.

2	 12–26. dubna 1961.

3	 20. července až 2. srpna 1969.

4	 Ideologizaci na tomto místě chápeme jako proces, na jehož konci byla česká kultura zcela podřízena komunistické 
moci, která ve všech jejích oblastech potlačovala svobodu tvorby.



62

Ondřej DiblíkStudentská práce / Student paper

ze zahraničí. Hlavním nástrojem cenzury se ve sledovaném období stala Hlavní správa tis-
kového dohledu (HSTD), která začala fungovat od roku 1953 a v roce 1966 se transfor-
movala do Ústřední publikační správy (Tomášek 1994: 9).

HSTD měla v cenzurním systému za úkol vykonávat dohled nad denním tiskem a novi-
nami domácí kulturní provenience, ale v působnosti měla také kontrolu nad vysíláním roz-
hlasu a činností Československé tiskové kanceláře (Kaplan 2008: 270).

Jedním z úkolů cenzurních mechanismů, který nás v rámci této stati přednostně zají-
má, bylo určit, které informace ze zahraničních médií se mohou dostat k širokým masám 
obyvatel. Všechny informace „zvenčí“ musely proto projít složitým filtračním systémem, je-
hož úkolem byla pokud možno maximální kulturní a informační izolace od Západu, což se 
ovšem režimu v praxi nikdy zcela nepodařilo (Kaplan 2008: 264–265).

Informační kanály, kterými byli obyvatelé Československa informováni o dění v zahra-
ničí nebo o dění v Československu jinými než oficiálními orgány, byly velmi omezené. 
Vedle malého množství periodického tisku a knih se hodnotným zdrojem informací sta-
ly zejména zahraniční rozhlasové stanice jako BBC, Hlas Ameriky a Svobodná Evropa.  
Ta se velmi brzy stala jedním z nejdůležitějších zdrojů informací nejen o světovém dění 
mimo východní blok, ale především přinášela československému posluchači ideologií  
a potřebami domácího režimu nezkreslené informace o dění ve východním bloku a v sa-
motném Československu.

Jestliže úkolem cenzury bylo bránit volnému šíření informací a usměrňovat ho do přís-
ně určených kolejí, potom úkol Svobodné Evropy byl přesně opačný: „Tuto stanici čeká 
nesporně velký úkol: odhalovat českému a slovenskému lidu lži sovětské propagandy, 
dokázat před celým světem, že nemůže existovat svět napůl zotročený a napůl svobodný  
a že vítězství patří svobodě, nikoliv otroctví,“ prohlásil ve svém proslovu předseda Národ-
ního výboru pro Svobodnou Evropu C. D. Jackson (Pacovský 1993: 99).

Vysíláním Svobodné Evropy byl vytvořen paralelní a pro režim nebezpečný zdroj infor-
mací o dění v zahraničí i v Československu, a tak není divu, že na něj cenzurní systém  
a jeho podpůrné složky zaměřily svou pozornost.5

3. Československá tisková kancelář a tzv. monitory
Přísun informací ze zahraničí, jejich třídění a následnou distribuci k rukám zodpovědných 
činitelů, šéfredaktorů a redaktorů československých médií měla v popisu práce Česko-
slovenská tisková kancelář, která své informace nejčastěji čerpala ze zpravodajství tisko-
vé kanceláře Sovětského svazu TASS.

Z hlediska statutu byla ČTK 1. ledna 1956 vyčleněna z působnosti ministerstva vnitra  
a stala se rozpočtovou organizací přímo podřízenou předsednictvu vlády. Další změna 
statutu nastala ve sledovaném období k 1. lednu 1967, kdy se ČTK stala příspěvkovou 
organizací (Srov. Majstr – Richter 1998: 13, 16). Na papíře měla Československá tisko-
vá kancelář volný statut, ale ve skutečnosti byla pouze dalším z nástrojů, které HSTD vy-
užívala k šíření správných a pověřených textů (Kaplan – Tomášek 1994: 38). 

Zájem HSTD o Československou tiskovou kancelář byl zcela logický, jelikož ta byla 
takřka výhradním dodavatelem informací všeho druhu, a to především ze zahraničí. 
Cenzura se v  případě ČTK zaměřovala především na zpravodajství pocházející z  ob-
lastí mimo země východního bloku, a tedy i na informace přejímané ČTK z  vysílání  

5	 Srov. Tomek, Prokop. 2006. Objekt ALFA : československé bezpečnostní složky proti Rádiu Svobodná Evropa. 
Praha : Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu.



Mediální Studia / Media Studies I/2014

63

západních rozhlasových stanic, mezi nimiž hrála výraznou roli Svobodná Evropa (Srov. 
Kaplan – Tomášek 1994: 38, 39).

Jak upozorňují autoři publikace O cenzuře v Československu v  letech 1945–1956 
Karel Kaplan a Dušan Tomášek, „v komunistickém Československu neexistoval volný 
tok informací nahoru ani dolů“ a pravda byla neustále omezována, zkreslována a ohýbá-
na, výsledkem čehož byla nedostatečně a jednostranně informovaná společnost (Kap-
lan – Tomášek 1994: 50).

S  tímto omezením informačních zdrojů se ovšem nemusely potýkat jen široké vrstvy 
československé společnosti, ale také mocenská skupina, která si musela najít jiné kanály, 
jejichž pomocí se mohla dostat k důležitým informacím především ze zahraničí. Ještě více 
než zdroj nových informací však mocenskou skupinu zajímalo to, jaké a nakolik od oficiál-
ního výkladu odlišné informace se prostřednictvím západních rozhlasových stanic, a tedy 
i Svobodné Evropy, mohly dostat k uším československého občana.

Oba výše nastíněné úkoly související s činností cenzurního aparátu plnily tzv. monitory, 
což byly „monitorované denní přehledy hlavních zahraničních novin a zpráv rozhlasových 
stanic“. (Kaplan – Tomášek 1994: 50). 

Tyto monitory a jejich výroba spadaly do kompetence Československé tiskové kance-
láře, která je denně distribuovala k okruhu funkcionářů a institucí, jejichž počet byl přísně 
limitovaný a v případě mediální sféry se omezoval pouze na ředitele a šéfredaktory hro-
madných sdělovacích prostředků (Kaplan – Tomášek 1994: 50, 51).

Za tímto účelem vzniklo k 1. lednu 1954 v ČTK nové pracoviště, jež se soustředilo ze-
jména na monitorování zahraničních rozhlasových stanic Hlas Ameriky, BBC a Svobodná 
Evropa (Srov. Majstr – Richter 1998: 13). 

V ČTK od té chvíle existovaly dvě zcela samostatné redakční linie, které vytvářely dva 
paralelní toky informací ze zahraničí směrem k  československým recipientům. Jedna 
z  těchto linií byla zodpovědná za přísun ideologicky korektních a potřebám režimu vy-
hovujících informací určených pro nejširší vrstvy obyvatelstva. Druhá linie dodávala tajné  
a cenzurou neovlivněné zpravodajství určené pouze pro úzký okruh prověřených a v kul-
turně-politické struktuře státu vysoce postavených činitelů (Stejskal 2008: 11).

Monitorovací oddělení ČTK spadalo pod Mezinárodní redakci, která měla „pestřejší 
škálu než zpravodajství politické redakce jak co do své funkce a určení, tak i co do forem 
výsledné zpravodajské produkce“. (Haškovec 1982: 16). Monitoringy západních rozhla-
sových stanic v rámci Mezinárodní redakce ČTK spadaly pod tzv. „Zvláštní zpravodajství“, 
které sloužilo „pro informaci šéfredaktorů hlavních sdělovacích prostředků a vedoucích 
představitelů vybraných stranických, státních a veřejných orgánů“. (Haškovec 1982: 16). 

4. Monitor vysílání Svobodné Evropy
V rámci speciálního oddělení „Zvláštní zpravodajství“ ČTK měl z kvantitativního i kvalitativ-
ního hlediska velmi důležitou roli monitor rozhlasové stanice Svobodná Evropa. Pro sledo-
vaná období 5.–18. října 1957, 12.–26. dubna 1961 a 20. 

Července až 2. srpna 1969 registrujeme celkem 217 monitorů RSE (v průměru 5.17 
monitorů denně), které mají nejrůznější charakter, délku a tematické zaměření.6 

Autoři monitorů zůstávají bohužel pro všechna tři období anonymní, nicméně z někte-
rých indicií se dá usuzovat na to, že se jednalo o režimem důkladně prověřené pracovní-
ky s dobrým všeobecným a politickým přehledem. 

6	 Podrobněji se těmto kategoriím věnujeme v následujících kapitolách. 



64

Ondřej DiblíkStudentská práce / Student paper

Usuzujeme tak na základě několika monitorů, které nesou označení „charakteristika“. 
Tyto charakteristiky nejsou na rozdíl od zbytku monitorů doslovným nebo mírně upraveným 
přepisem originálního vysílání Svobodné Evropy, ale samotnými autory vytvořenými shrnu-
tími toho, co Svobodná Evropa v konkrétním pořadu7 vysílala.8

O tom, že se v případě autorů monitorů jednalo o režimem důkladně prověřené pra-
covníky, svědčí fakt, že měli spolu s  velmi úzkým okruhem příjemců monitorů přístup 
k informacím, které byly v samotných monitorech označovány za „důvěrné“ nebo „tajné“  
a oficiálními kanály nebyly mimo přísně selektivní okruh příjemců šířené. 

Z analyzovaných monitorů můžeme usuzovat na fakt, že bylo na posouzení samotných 
autorů, zda monitor zpracovat v doslovné podobě, nebo pouze jako výtah či charakteris-
tiku.9 V drtivé většině případů však bylo snahou autorů informovat co nejkomplexněji. Po-
kud to nebylo z technických či jiných důvodů možné, byli na tuto skutečnost příjemci vý-
slovně upozorněni.10

5. Formální náležitosti monitorů
Hlavní funkcí monitorů zpracovávaných ve speciálním oddělení Československé tiskové 
kanceláře bylo informovat vedoucí představitele režimu, ředitele a šéfredaktory hromad-
ných sdělovacích prostředků o tom, co vysílala Svobodná Evropa respektive západní roz-
hlasové stanice. Této funkci odpovídají také formální náležitosti monitorů, které jsou kon-
cipovány velmi přehledně a jejich autoři se snaží adresátům maximálně zjednodušit orien-
taci v nich.

V záhlaví každé stránky obsahující přepisy pořadů a zpráv RSE je nejprve uveden status 
monitorů v rámci ČTK, který se v letech 1957, 1961 ani 1969 nemění a zní Zvláštní zpra-
vodajství ČTK.11 Následují údaje v pravém horním rohu, kde nacházíme informace o datu 
a času12 pořízení monitoru. Drtivá většina monitorů byla pořizována v pozdních večerních 
a nočních hodinách a výjimkou nejsou ani kuriózně zapsané časy pořízení jako 24:10 
nebo 24:20.13 Poslední informací uvedenou v záhlaví je status konkrétního monitoru.

Zde lze sledovat v průběhu let 1957–1969 zajímavé změny. Zatímco v roce 1957 do-
chází během sledovaných čtrnácti dní ke změně z „Důvěrné“ na „Tajné“, které se obje-
vuje i na monitorech z roku 1961, v roce 1969 již všechny monitorované zprávy a pořady 
nesou označení „Pro informaci“, které nejpřesněji vystihuje pravou podstavu monitorů, je-
jichž funkce byla pro režim a jeho představitele čistě informativní.

7	 Pod pojmem pořad v této stati rozumíme vysílání Svobodné Evropy, které nemá charakter zpravodajství (zprávy).

8	 Srov. například monitor z  12. října 1957 „Norské školství má daleko více předností než nynější školství 
v Československu“, nebo monitor s datem 13. října 1957 s názvem „Na rodičích a kněžích záleží, jakým směrem 
se bude naše mládež duševně vyvíjet“. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 12.–13. října 
1957. 

9	 O formě zpracování byli příjemci vždy explicitně informováni.

10	 V monitorech z 24. července 1969 nacházíme toto sdělení určené příjemcům monitorů: „Upozornění odběratelům! 
Upozorňujeme, že z hlavního večerního pořadu SE od 19:30–20:00, který obvykle obsahuje několik komentářů, 
bylo pro silné rušení možné zpracovat pouze dva komentáře, a to J. Konopy o otázce rehabilitací a Jána Matúše 
k návštěvě dr. Husáka ve Varšavě. Ostatní pořady byly nezpracovatelné. Pokud budou při opakovaném vysílání 
lépe slyšitelné, budou zbývající komentáře uvedeny v  zítřejším materiálu.“ Národní archiv Praha, fond Sbírka 
Monitor, Praha, inv. č. 850, 24. července 1969.

11	 Srov. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 850, 663.

12	 V monitorech z roku 1969 již nacházíme pouze datum, přesný čas chybí.

13	 Srov. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 2. října 1957.



Mediální Studia / Media Studies I/2014

65

Výše uvedené informace obsahuje bez výjimky každý z 217 analyzovaných monitorů. 
Vedle toho však u každého monitoru nacházíme také další informace, jež se objevují s vět-
ší či menší pravidelností. Každý monitor ze sledovaných období obsahuje název pořadu,14 
jméno stanice,15 která jej vysílala, vysílací jazyk,16 vysílací čas a ve většině případů také 
status17 samotného monitoru, který odkazuje k formě, kterou byl zpracován.

Pokud byla tato informace pro autory monitorů dostupná, nacházíme v hlavičce kaž-
dého monitoru také autora či redaktora pořadu či zprávy, které byly monitorovány. V roce 
1957 tuto informaci obsahuje 54 ze 77 „dlouhých“ zpráv18 a pořadů (70 %), v letech 1961 
a 1969 počet monitorů s uvedením autora ještě dále roste. 

6. Status monitorů
Monitory RSE nebyly zpracovávány jednotně jako čisté přepisy vysílaných pořadů a zpráv. 
Jedním z důvodů byly technické problémy, jimž museli autoři monitorů stejně jako ostat-
ní posluchači čelit. Snahy komunistického režimu o technické rušení vysílání nad Česko-
slovenskem poněkud paradoxně poměrně často znemožňovaly autorům monitorů pořídit 
kvalitní a především kompletní přepis vysílaného pořadu či zprávy.19 O tom, jak se v prů-
běhu desetiletí zdokonaloval systém rušení vysílání západních rozhlasových stanic, jas-
ně svědčí pohled na počet rušených pořadů za sledovaná období. Zatímco v letech 1957  
a 1961 docházelo k rušení a následnému znemožnění pořízení přepisu jen zřídka,20 v roce 
1969 se objevují dny, kdy monitory zcela chybí, nebo jsou všechny zkrácené a upravené 
z důvodu silného rušení.21

Zajímavostí monitorů z roku 1969, které jsou často znehodnoceny rušením vysílání, je 
to, že je autoři v případě potřeby zpracovávali i s jednodenním zpožděním, pokud je tedy 
Svobodná Evropa reprízovala a bylo je z čeho pořídit.

Především v letech 1957 a 1961 se objevuje ve více než polovině zpracovaných pořa-
dů status „výtah“ a důvodem je v některých případech opět rušení a technická nemožnost 
zaznamenat vysílané v plném rozsahu a doslovném znění. 

Vedle technické nemožnosti zaznamenat pořady v jejich plném rozsahu je však třeba 
zvážit i další důvody toho, proč jsou některé pořady zaznamenány v doslovném znění a jiné 
naopak jako „výtahy“, „charakteristiky“ nebo se statusy „zkráceno“ a „výňatky“. 

Předpokládali jsme, že po rozdělení monitorů do kategorií jako domácí a zahraniční 
zprávy, zahraniční zprávy ze západního a východního bloku, domácí zprávy týkající se po-
litiky, obecně režimu (komunismu, socialismu), umění či velmi frekventovaného hospodář-
ství se objeví kategorie pořadů, na jejichž doslovném zaznamenání měl režim a jeho ve-
doucí představitelé enormní zájem, zatímco jiné kategorie pořadů budou spíše podružné 

14	 Tyto názvy nejsou originálními názvy pořadů, ale shrnutím jejich obsahu. Jejich autory jsou autoři monitorů.

15	 V případě Svobodné Evropy označení SVOBODNÁ EVROPA, případně SE.

16	 Čeština nebo slovenština.

17	 Např. výtah, charakteristika, výňatky. 

18	 Do těchto statistik nezahrnujeme krátké zprávy, které mají čistě informativní charakter.

19	 Srov. Tomek, Prokop. 2002. „Rušení zahraničního rozhlasového vysílání pro Československo.“ Pp. 334–367 
in Securitas Imperii 9. Praha: ÚDV.

20	 V roce 1961 to například bylo jen pět pořadů a zpráv z celkových 50 vysílaných. Srov. Národní archiv Praha, fond 
Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 663.

21	 Ve sledovaném období roku 1969 například 26. červenec zcela chybí a 30. července jsou čtyři z  devíti 
zachycených pořadů opatřeny statusem „rušeno“ či „pro velmi špatnou slyšitelnost zkráceno“. Srov. Národní 
archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850.



66

Ondřej DiblíkStudentská práce / Student paper

a jejich monitory budou záměrně kráceny. Tento předpoklad se vůbec nepotvrdil a pořady 
zaznamenané jako „výtah“ či „charakteristika“ se stejně jako pořady v doslovném přepisu 
objevují ve všech výše zmíněných námi uměle vytvořených kategoriích.

Jako mnohem pravděpodobnější se nám v tomto směru jeví teorie, podle níž autoři mo-
nitorů sami určovali, který pořad bude či nebude zaznamenán v plném rozsahu. I v pří-
padě, že byl pořad z hlediska zaznamenání zcela jistě velmi důležitý, spadá jeho přepis 
do kategorie „výtah“, jelikož autor usoudil, že není třeba zaznamenat některé pasáže v do-
slovném znění. 

Typickým příkladem je v tomto směru přepis pořadu z 5. října 1957, který nese nadpis 
Viníkem pracovních úrazů je vláda, protože chce ušetřit na bezpečnostních zařízeních.22 
Domníváme se, že na pomyslné stupnici důležité/nedůležité, respektive z pohledu poten-
ciálních recipientů ze strany československých občanů škodlivé a nebezpečné, byl ten-
to pořad rozhodně důležitý a v případě jeho dosahu k občanům Československa režimu 
škodlivý a nebezpečný.23 

Hned deset minut po tomto monitoru je zpracován další, který nese nadpis Protest 
Čs. národní rady americké proti rozhodování, zda má být Československo zastoupeno 
v Radě bezpečnosti.24 U tohoto pořadu nacházíme status „zpracováno doslova“. Pokud 
u tohoto pořadu přijmeme stejná výše uvedená hodnotící kritéria „důležité/nedůležité“  
a „režimu škodlivé a nebezpečné“, potom oproti pořadu Viníkem pracovních úřadů je vlá-
da, protože chce ušetřit na bezpečnostních zařízeních žádné racionální zdůvodnění do-
slovného přepisu nenacházíme. 

Domníváme se proto, že vedle technické problematiky rušení vysílání hrál na místo ob-
sahové závažnosti pořadu hlavní roli pro kompletní/nekompletní zaznamenání vysílaného 
spíše samotný charakter vysílaného pořadu a to, zda jej technicky bylo či nebylo možné 
krátit bez toho, aby bylo narušeno jeho informační jádro. 

Svou roli mohla samozřejmě sehrát také délka zaznamenávaného pořadu, jelikož v le-
tech 1957 a 1961 se jen velmi zřídka objevují monitory, které by svým rozsahem překra-
čovaly jednu stranu formátu A4. V  roce 1969 dochází v  tomto směru k výrazné změně  
a výjimkou nejsou ani přepisy pořadů, jež mají rozsah více než čtyři strany formátu A4.25 

7. Obsah monitorů
Již jsme se zmínili o tom, že samotné monitory ČTK plnily zejména funkci informativní, ale 
jejich dosah byl omezen na velmi úzký okruh lidí. 

Co se týká zaznamenávaných zpráv a pořadů, autoři monitorů se ve vysílání Svo-
bodné Evropy soustředili takřka výhradně na pořady, jejichž primárním cílem neby-
lo českého posluchače informovat. Mnohem spíše mu přinášely neoficiální a reži-
mem neschválenou alternativu a úhel pohledu na okruhy problémů, které podléhaly  

22	 Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 5. října 1957.

23	 Redaktorka Anna Bártová podle monitoru v  pořadu prohlásila: „Dokonce i stránky komunistických novin 
mohou dokazovat, že v  komunismu je člověk jen pracovní silou a ničím více.“ V  pořadu následovaly citace 
z  komunistického tisku, které ovšem autor monitoru neuvádí v  doslovném znění, ale do hranatých závorek 
vpisuje shrnutí: „Citáty z tisku o úrazovosti v zemědělství a ve stavebnictví a o ztrátách, které z toho vyplývají.“ 
Srov. tamtéž.

24	 Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 5. října 1957.

25	 Například pořad s označením „Josef Konopa k ostravskému projevu dr. Husáka o zemědělství“ z 27. července 
1969 zabírá celkem čtyři strany A4, a to je ještě na konci monitoru jeho autorem v závorce připsáno informace 
„mírně kráceno“. Srov. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850, 27. července 1969.



Mediální Studia / Media Studies I/2014

67

informačnímu monopolu režimu a byly československému občanovi nabízeny ve zkres-
lené, zmanipulované a politice režimu přizpůsobené podobě, na níž dohlížel propracova-
ný cenzurní aparát. 

Z pohledu československých komunistů byly do monitorů takřka výhradně zpracovává-
ny pouze ty pořady a zprávy, které byly považovány za propagandistické a režimu nepřá-
telské. O propagandu ze strany Svobodné Evropy se v těchto pořadech skutečně jednalo, 
i když jazykem představitelů SE šlo o tzv. kontrapropagandu, která byla odpovědí na pro-
pagandu autoritativního komunistického režimu.To ostatně potvrzuje i Pavel Tigrid, který 
v jednom z rozhovorů prohlásil: 

Ovšem rozhlasová stanice Svobodná Evropa byla také vyhraněně poli-
tickým propagačním nástrojem. Byla železná opona. Zuřila studená 
válka. Kumšt spočíval v tom, připravovat vysílání pravdivé, ale propa-
gandisticky účinné. Nešlo o to nadávat, ale naopak slušně, ale dů-
sledně poukazovat na komunistickou zvůli a lži. Naší zbraní nebyla 
silná slova, ale silné argumenty. 

(Sedláček 1993: 31).

8. Tematické zaměření monitorů
Zaměření autorů monitorů na pořady a zprávy s (kontra)propagandistickým charakterem 
je jasně patrné, podíváme-li se na tematické zaměření monitorů ve všech sledovaných ob-
dobích. V nich jasně dominují publicistické žánry nad zpravodajskými, které mají informa-
tivní charakter.

Nejvíce pořadů nacházíme v materiálech z 5.–18. října 1957. Z celkových 91 moni-
torů zde nacházíme 77 pořadů, což je 84,5 % všech monitorů. Kvantitativně nižší, zato 
percentuálně nejvyšší je počet pořadů ve dnech 12.–26. dubna 1961, kdy je z 50 mo-
nitorů rekordních 46 pořadů (92 %). Jen pro úplnost doplňme také čísla z 20. červen-
ce až 2. srpna 1969, kdy bylo zachyceno 76 monitorů, z nichž bylo 64 pořadů (84,2 %).

Dalším důkazem toho, že autory monitorů, respektive režim, zajímaly takřka výhradně 
pořady Svobodné Evropy s propagandistickým podtextem, je poměr mezi domácím a za-
hraničním zpravodajstvím a tematikou. 

V roce 1957 tvoří monitory mapující pořady s domácí československou tematikou pl-
ných 77,9 % všech monitorů. Rekordní je opět rok 1961, kdy z celkových 46 pořadů je 
na vnitřní problematiku Československa zaměřeno 43 z nich (93,5 %). V roce 1969 pro-
cento domácí tematiky v monitorech opět mírně klesá a vrací se na úroveň z roku 1957 
(z 64 pořadů je 51 s domácí tematikou, což činí 79,7 %).

Z výše uvedeného vyplývá, že se autoři monitorů zaměřovali takřka výhradně na vy-
sílání Svobodné Evropy s československou tematikou, o čemž ostatně svědčí i fakt, že 
drtivá většina zaznamenaných pořadů a zpráv se zahraniční tematikou se týká českoslo-
venské emigrace nebo zahraničních událostí, které mají přímý vliv na Československo 
potažmo východní blok.26 

26	 Například tři pořady se zahraniční tematikou v monitorech z roku 1961 se všechny týkají Československa. Jeden 
z nich si všímá havárie československého letadla u Norimberku, druhý se věnuje činnosti Československého 
spolkového klubu v americkém Denveru a třetí informuje o stížnostech jugoslávské vlády na otevřené útoky, které 
se proti Jugoslávii objevují v československém tisku. Srov. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. 
č. 663, 12.–26. dubna 1961.



68

Ondřej DiblíkStudentská práce / Student paper

Podíváme-li se na zaměření zpráv s vnitřní československou tematikou, objevíme pro kaž-
dý z  roků jistá specifika a okruhy témat související s historickým a dobovým kontextem,  
ale stejně tak narazíme na témata, která jsou pro mapovaná období jedinečná a je jim vě-
nována větší pozornost než v jiných letech. 

Tematickým okruhem, který prostupuje monitory vysílání Svobodné Evropy ve všech 
sledovaných obdobích, je československé hospodářství (především zemědělství). Oblast 
hospodářství naprosto dominuje v roce 1957, kdy pořady především s tematikou země-
dělství a nové pětiletky tvoří více než polovinu zaznamenaných relací (33 pořadů z 60). 
V letech 1961 a 1969 toto číslo sice mírně klesá, ale 14 pořadů ze 44 v roce 1961 a 14 
z 51 v roce 1969 stále svědčí o velké pozornosti, kterou režim pořadům Svobodné Ev-
ropy věnujícím se problematice československého hospodářství věnoval. Důvodem byla 
velká ožehavost tohoto tématu v československé společnosti, v  jejímž důsledku neměl 
komunistický režim žádný zájem na šíření jiných než vlastními ideologicky spolehlivými or-
gány šířených zpráv.

Ve sledovaných obdobích nacházíme také zvýšenou koncentraci zpráv, které souvisejí 
s historickým dobovým kontextem. V rámci domácích zpráv je typickým příkladem přelom 
července a srpna 1969, kdy se blíží výročí sovětské okupace Československa, díky če-
muž se počet monitorovaných pořadů s tematikou srpna 1968 vyšplhal během dvou týd-
nů až na osm (16 % monitorů s domácí tematikou).

V monitorech nacházíme také jasný odraz zahraniční politické situace. V roce 1957 do-
minují zprávám a pořadům se zahraniční tematikou revolučních události v Polsku a Maďar-
sku, v roce 1961 se objevuje například tematika Kuby, která se v té době stala ohniskem 
studené války. V monitorech věnujícím se zahraniční problematice v roce 1969 se opro-
ti letům 1957 a 1961 poprvé objevuje tematika sportu, kterou reprezentuje třeba pořad 
nadepsaný Svobodná Evropa o interview Emila Zátopka se západoněmeckou televizí.27

Ve všech třech sledovaných obdobích byly zahraničními událostmi číslo jedna úspě-
chy americké a sovětské kosmonautiky. Je proto překvapující, že jim autoři monitorů ne-
věnovali příliš velkou pozornost, a když se v monitorech zmínka o vesmírných úspěších 
USA a SSSR objevuje, tak se opět jedná o přepisy těch pořadů, komentářů a zpráv z vy-
sílání RSE, jež byly vázány na Československo a vnitřní poměry panující v tamním komu-
nistickém režimu.28 

V roce 1961 se například k letu prvního člověka do vesmíru vztahují jedna krátká zpráva 
čistě informativního charakteru a dále přepisy dvou pořadů s názvy Rub a líc mj. ke zpravo-
dajství Čs. rozhlasu o prvním sovětském astronautovi29 a Čs. komunisté vytloukají ze so-
větského úspěchu balistické vědy nevybíravým způsobem kapitál pro domácí potřebu.30

U výše zmíněných zpráv a pořadů se zahraniční tematikou opět sledujeme jasné navá-
zání na československý režim, stát a život v něm, což jen potvrzuje naše předchozí závě-
ry, že monitory zachycují vysílání Svobodné Evropy nikoli pro jeho funkci informativní, ale 
propagandistickou. 

Typickou ukázkou selektivnosti autorů monitorů je pravidelný výskyt některých 
konkrétních pořadů. To platí především o letech 1957 a 1961, kdy se takřka denně 

27	 Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850, 31. července 1969.

28	 Typickým příkladem je přepis pořadu z 13. října 1957, v němž jeho autor Ivo Ducháček upozorňuje na to, jaké 
oběti musel Sovětský svaz respektive jeho občané přinést, aby mohlo dojít k odpálení sovětské umělé družice 
Sputnik. Srov. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 13. října 1969.

29	 Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 663, 14. dubna 1961.

30	 Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 663, 17. dubna 1961.



Mediální Studia / Media Studies I/2014

69

objevuje pořad Svobodné Evropy Rub a líc, v němž redaktoři Svobodné Evropy reagují 
na vysílání Československého rozhlasu nebo zpravodajství největších československých  
periodik, nejčastěji Rudého práva. Monitorování pořadu Rub a líc jasně odpovídá výše 
zmíněné strategii, na jejímž základě režim nezajímaly zprávy a pořady s čistě informativním 
charakterem, ale spíše ty relace, v nichž nacházíme (kontra)propagační podtext.

V  letech 1957 a 1961 u drtivé většiny zaznamenaných monitorů netušíme, o přepis 
kterého pořadu Svobodné Evropy se jedná. Změna nastává v roce 1969, kdy u monito-
rů pravidelně nacházíme jméno autora, ale také samotný název pořadu nebo alespoň ka-
tegorii, do které spadal.31

Rok 1969 je v monitorech nejkomplexnější z hlediska servisu, který autoři monito-
rů jejich každodenním příjemcům poskytovali. Vedle rozsáhlých přepisů pořadů se totiž 
v monitorech objevují také kondenzované Charakteristiky českého a slovenského vysí-
lání zahraničních rozhlasových stanic, což byl pravidelný monitor, který zhruba s týden-
ní periodicitou shrnoval zajímavé pořady a zprávy Svobodné Evropy, ale v menší míře 
také ostatních zahraničních rozhlasových stanic, které se na stránky monitorů pro svou 
nedůležitost nebo jen okrajovou vázanost na Československo nedostaly v kompletním 
přepisu.32

Jedna z těchto Charakteristik[…] začíná všeříkajícím komentářem: „Kromě aktuálních 
a obsahově závažných politických komentářů, podrobně zpracovaných v průběhu týdne, 
vysílala stanice ještě řadu drobnějších nebo souvisle nezpracovatelných příspěvků s čs. 
tematikou.“33

9. Závěr
V rámci této stati jsme se pokusili odpovědět na otázku uvedenou v nadpisu, totiž co zají-
malo komunistický režim na vysílání rozhlasové stanice Svobodná Evropa. 

V úvodních kapitolách jsme nastínili činnost Zvláštního oddělení Československé tisko-
vé kanceláře, jehož zaměstnanci v rámci tzv. monitorů mapovali vysílání Svobodné Evropy 
a v denních přehledech jej poté distribuovali k rukám úzkého okruhu adresátů z politické 
a mediální sféry Československa 50. a 60. let minulého století. 

S pomocí analýzy a interpretace konkrétního materiálu monitorů, které pocházejí z ob-
dobí klíčových zahraničně-politických událostí studené války (vesmírné závody) jsme došli 
k několika překvapivým, byť v konečném důsledku logickým závěrům. 

Oproti našemu předpokladu se ukázalo, že monitory jako zdroj informací o vysílání Svo-
bodné Evropy sice plnily ve vztahu ke svým adresátům funkci informativní, ale v drtivé vět-
šině se jednalo o monitory pořadů a zpráv Svobodné Evropy nikoli s funkcí informativní, 
ale (kontra)propagandistickou, a tedy komunistickému režimu nepřátelskou.

Z tohoto důvodu monitory Svobodné Evropy obsahují překvapivě malý počet záznamů 
pořadů a zpráv se zahraniční tematikou, a naopak v nich zcela dominují přepisy vysílání 
Svobodné Evropy s tematikou domácí.

V  důsledku výše zmíněného se nepotvrdila naše hypotéza, že ve sledovaných ob-
dobích budou v monitorech převládat informace o úspěších americké či sovětské kos-
monautiky v rámci tzv. vesmírných závodů. Tento stav si vysvětlujeme tím, že vesmírné  

31	 Nejčastěji se objevuje pořad „Panorama”, dále nacházíme velké množství monitorů nadepsaných „Události“ 
a pozornost je věnována také pořadům z kategorií „Zemědělské“ a „Sportovní“. Srov. Národní archiv Praha, fond 
Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850, 20. července – 2. srpna 1969.

32	 Srov. Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850, 24. července, 1. srpna 1969.

33	 Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850, 24. července 1969.



70

Ondřej DiblíkStudentská práce / Student paper

závody byly na Československo vázány pouze okrajově,34 a proto nemohly mít pro čes-
kého posluchače jinou než čistě informativní funkci. Druhým možným vysvětlením je,  
že Svobodná Evropa sama s ohledem na své zaměření vesmírným závodům nevěnovala 
velkou pozornost, a proto se informace o nich v monitorech nemohly vyskytovat v pří-
liš velké míře.35 

Obecně lze shrnout, že adresáty monitorů nezajímalo vysílání Svobodné Evropy se za-
hraniční tematikou, ale naopak pouze vysílání vztahující se přímo či nepřímo k Českoslo-
vensku a narušující informační monopol a monopol pravdy, které si komunistický režim 
ve sledovaném období nárokoval. 

Mgr. Ondřej Diblík (*1987) vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci, studijní 
obory česká filologie a historie (2007–2012). V letech 2012–2013 studoval interní doktorské studi-
um na téže univerzitě v oboru česká literatura. Ve svém bádání se věnuje zejména problematice pro-
pojení mediální a politické sféry na konci 19. století. 
Email: andrewdibla@seznam.cz. 

Literatura:
Haškovec, Slavoj. 1982. Přehled základních údajů o Československé tiskové kanceláři. Praha: SPN.
Janovský-Drážďanský, Karel. 1995. Svobodná Evropa. Vimperk: Papyrus.
Ješutová, Eva. 2003. Od mikrofonu k posluchačům. Praha: Český rozhlas. 
Junek, Marek. 2011. Svobodně! Rádio Svobodná Evropa 1951–2011. Praha: Radioservis.
Kaplan, Karel. 2008. Kronika komunistického Československa. Brno: Barrister & Principal.
Kaplan, Karel – Tomášek, Dušan. 1994. O cenzuře v Československu. Praha: Ústav pro soudobé 

dějiny AV ČR.
Končelík, Jakub. 2006. „Mapa virtuálního světa očima českých deníků: srovnání 60. let 20. století 

a roku 2005.“ Pp. 33–49 in Postavení médií v české společnosti a v Evropské unii. Ed. Köpplová, 
Barbara – Cebe, Jan. Praha: Matfyzpress. 

Majsr, Jiří – Richter, Jaroslav. 1998. ČTK včera, dnes a zítra. Praha: Česká tisková kancelář.
Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 433, 5.–18. října 1957.
Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 663, 12.–26. dubna 1961.
Národní archiv Praha, fond Sbírka Monitor, Praha, inv. č. 850, 20. července–2. srpna 1969.
Pacovský, Jaroslav. 1993. Na vlnách rozhlasu. Praha: Český rozhlas.
Sedláček, Karel. 1993. Volá Svobodná Evropa. Praha: Archa 90.
Stejskal, Jan. 2008. Četka slaví devadesátiny. Praha: ČTK.
Tomášek, Dušan. 1994. Pozor, cenzurováno! aneb ze života soudružky cenzury. Praha: Vydavatelství 

a nakladatelství MV ČR.
Tomek, Prokop. 2006. Objekt ALFA: československé bezpečnostní složky proti Rádiu Svobodná 

Evropa. Praha: Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu.
Tomek, Prokop. 2002. „Rušení zahraničního rozhlasového vysílání pro Československo.“  

Pp. 334–367 in Securitas Imperii 9. Praha: ÚDV.

34	 Československo jako součást východního komunistického bloku.

35	 Tuto hypotézu může potvrdit či vyvrátit další výzkum této oblasti. 


